آفتاب
در اظهاراتی مداخله‌جویانه؛

سعود الفیصل: تصمیم دمشق برای برگزاری انتخابات، کارشکنی در تلاش‌های جامعه جهانی است

سعود الفیصل: تصمیم دمشق برای برگزاری انتخابات، کارشکنی در تلاش‌های جامعه جهانی است

وزیر خارجه عربستان ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار دسته جمعی در خاورمیانه از جامعه جهانی خواست تا اقدامات مهم و دور اندیشانه‌ای را برای مقابله با نظام سوریه اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری پانوراما، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر در ریاض مدعی شد: تصمیم نظام سوریه برای برگزاری انتخابات کارشکنی در تلاش‌های کشورهای عربی و جامعه جهانی برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه است.

وی در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در حماة، نقض کامل قطعنامه‌ شورای امنیت است.

الفیصل مدعی شد: تجاوزات آشکار نظام سوریه اتخاذ اقداماتی مهم و سخت از سوی جامعه جهانی را می‌طلبد.

وی همچنین در خصوص دیدار با باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا در 28 ماه گذشته میلادی گفت: اوباما در این دیدار تاکید کرد که موضع ریاض در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را کاملا درک می‌کند.

وزیر خارجه عربستان افزود: دیدار با اوباما بسیار موفقیت‌آمیز بود چرا که رئیس جمهوری آمریکا به خوبی از مواضع ما در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌آلمللی آگاه است و در این دیدار توافق کرد که به همکاری با ما ادامه دهد.

وی در خصوص میانجیگری الجزایر برای حل بحران با کشور قطر ضمن رد و تکذیب این میانجیگری گفت: مذاکرات محرمانه‌ای در این خصوص وجود ندارد و شورای همکاری خلیج فارس بر پایه آزادی کشورها در سیاست‌های خود و همچنین عدم لطمه وارد کردن به دیگر کشورهای عضو این شورا استوار است.

الفیصل در خصوص توان هسته‌ای ایران نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم که دور آتی مذاکرات ایران با کشورهای گروه 5+1 به راه‌حل ریشه‌ای این مساله و استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای براساس معیارها و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بینجامد.

وی افزود: ما بار دیگر بر اهمیت ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌ای و اتمی در خاورمیانه تاکید می‌کنیم و این چیزی است که تمامی کشورهای عربی به خوبی از آن آگاه هستند.

الفیصل همچنین در خصوص اظهارات اخیر نوری مالکی، نخست وزیر عراق درباره عربستان، گفت: بهتر است مالکی مقامات سیاسی و مردم عراق را به خاطر حل مسائل داخلی کشور خود به جای تلاش برای اهانت کردن به دیگران مورد خطاب قرار دهد.

الفیصل و لعمامرة در این دیدار بر اهمیت همکاری مشترک میان دو کشور از طریق اتخاذ اقدامات مهم در خصوص مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

الفیصل همچنین بر لزوم حمایت از همکاری کشورهای عربی و بین‌المللی برای مبارزه با حمایت برخی کشورها از تروریسم تاکید کرد و از اتحادیه عرب خواست تا برای گسترش روش‌های مبارزه با تروریسم در سطح کشورهای عربی تلاش کند.

لعمامره نیز به نوبه خود بر لزوم تلاش برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید و اعلام کرد که مذاکراتش با مسئولان عربستانی در خصوص مساله فلسطین و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این مساله در چارچوب اتحادیه عرب و تقویت امنیت جمعی و توسعه همگی موضوع گفت‌وگوهای وی با مسئولان عربستانی بوده است.

وزیر خارجه الجزایر در خصوص "تروریسم" خواندن برخی گروه‌های سیاسی در این کشور گفت: این مساله اتخاذ اقدام مهمی از سوی کشورهای عربی را می‌طلبد. الجزایر همواره از تروریسم رنج می‌برد. برای مبارزه با اقدامات تروریستی با تمامی امکانات خود تلاش می‌کند.

از سوی دیگر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان نامه‌ای را از سوی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر برای پادشاه عربستان دریافت کرد.

رمطان لعمامره روز سه شنبه در سفری دو روزه جهت‌ دیدار و گفت‌وگو با همتای عربستانی خود وارد ریاض شد.

انتهای پیام

کد N227479

وبگردی