آفتاب
اشپیگل گزارش داد:

اهداف پشت پرده سفر رئیس سازمان سیا به کی یف

اهداف پشت پرده سفر رئیس سازمان سیا به کی یف

یک هفته نامه آلمانی به بررسی ارتباط سفر "جان برنان" رئیس سیا به کی یف و عملیات ارتش اوکراین علیه مخالفان دولت در اثنای وضعیت بحرانی هفته اخیر در شرق این کشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، اوایل هفته جاری "جان برنان" رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا (سیا) سفر سری به پایتخت اوکراین داشته است. این خبر ابتدا از سوی رسانه های روسیه منتشر شده و به زودی گمانه زنی هایی در مورد ارتباط این سفر با تحولات اخیر شرق اوکراین مطرح شد، گمانه زنی هایی که پس از تایید خبر سفر برنان به کی یف در روز شنبه از سوی کاخ سفید، قوت گرفت.

سفر مخفیانه رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به کی یف، در بحبوحه اعتراضات جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین، ابتدا در رسانه ها مورد بحث قرار گرفت و سپس واکنش مقامات کرملین را به دنبال داشت. "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در نخستین اظهار نظر در این مورد، از واشنگتن خواست هدف این سفر مشکوک را روشن کند.

از دیدگاه روسیه این سفر ارتباط مستقیمی با وقایع اخیر اوکراین داشته است. به ویژه این که در همان روز شنبه و پس از ورود رئیس سیا به کی یف، وزارت کشور اوکراین از آغاز "عملیات ضدتروریستی علیه جدایی طلبان" در شهرهای شرقی این کشور خبر داد. برای کرملین و رسانه های روسیه، همزمانی این سفر و عملیات مذکور به خوبی نشانگر هدایت اقدامات دولت اوکراین از سوی آمریکا است.

شاهد این ادعا اظهارات یک مقام دولت انتقالی اوکراین است. این مقام که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری ریانوستی در مورد سفر برنان گفت: "وی با یک نام دیگر وارد کشور شد. پس از دیدار وی با مقامات امنیتی کشور تصمیم به اجرای عملیات در اسلاویانسک گرفته شد."

این در حالی است که پیشتر "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین نیز از دست داشتن آمریکا در اعتراضات این کشور خبر داده و سازمان سیا را برنامه ریز اصلی آن دانسته بود. پس از بالاگرفتن کار، واشنگتن ناچار به واکنش شده و ادای توضیح در این مورد را ضروری دانست. "جنیفر ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد برنان در چارچوب یک برنامه عادی و از پیش تعیین شده به کی یف رفته است. وی گفت: به طور معمول ما در مورد اینگونه سفرها اظهار نظر نمی کنیم اما با توجه به وضعیت خاص اوکراین و سوء برداشت های روسیه باید اعلام کنیم که برنان در چارچوب سفر اروپایی خود به کی یف رفته بود.

ساکی با اشاره به همکاری های اطلاعاتی بین آمریکا و کشورهای اروپایی، سفر رئیس سیا به کی یف را نیز در همین راستا ارزیابی کرد و افزود برداشت مسکو از این سفر اشتباه است و این سفر هیچ ارتباطی به تحرکات جدایی طلبان در شرق اوکراین نداشته است. با تمام این احوال، سفر بالاترین مقام اطلاعاتی آمریکا به اوکراین تلاشی برای همکاری های نزدیکتر اطلاعاتی بین واشنگتن-کی یف به شمار رفته و نشان می دهد نگرانی های روسیه در این مورد بی دلیل نیست.

همانگونه که "مایک راجرز" رئیس جمهوریخواه کمیسیون امنیت و اطلاعات کنگره آمریکا اذعان دارد، واشنگتن امیدوار است سفر برنان بتواند زمینه ساز تبادل اطلاعات بین دو کشور در مورد تحرکات منطقه ای روسیه شود. از جمله اطلاعات مورد توجه واشنگتن تحرکات نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و در آبهای دریای سیاه است.

کد N226663

وبگردی