آفتاب

نیروی هوایی آمریکا در نوادا مسئول حملات پهپادی در پاکستان

نیروی هوایی آمریکا در نوادا مسئول حملات پهپادی در پاکستان

بر اساس مستندات و مدارک جدیدی که امروز (سه‌شنبه) منتشر شده، یکی از یگان‌های معمولی نیروی هوایی آمریکا در صحرای نوادا مسئول انجام برنامه حملات پهپادی سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) در پاکستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری «آی.ان.پی»، این فیلم مستند که تولید آن سه سال طول کشیده، این یگان را که حملات پهپادی سیا در مناطق قبیله‌ای پاکستان را انجام می‌دهد به عنوان «هفدهمین اسکادران شناسایی»، معرفی می‌کند که از یک مجتمع مطمئن در مرکز پایگاه نیروی هوایی «گریچ» واقع در 45 مایلی لاس‌وگاس در صحرای «موجاوا» عملیات خود را انجام می‌دهد.

چند تن از اپراتورهای سابق پهپادی مدعی شده‌اند که پرسنل معمولی نیروی هوایی این یگان به جای مقاطعه‌کاران غیرنظامی ماموریت‌های به شدت مسلح «پریداتور» سازمان سیا در پاکستان را انجام داده‌اند؛ یک کمپین 10 ساله که بر اساس برآوردها جان بیش از 2400 تن را گرفته است.

هینا شمسی، مدیر پروژه امنیت ملی اتحادیه آمریکایی آزادی‌های مدنی گفت: این مساله سوالاتی را درباره مشروعیت و نظارت این برنامه به وجود می‌آورد.

روزنامه گاردین در چند روز گذشته با شورای امنیت ملی، سازمان سیا و پنتاگون درباره اظهارنظر در خصوص این مسئله وارد گفت‌وگو شد. شورای امنیت ملی و سازمان سیا از اظهار نظر امتناع کرده و پنتاگون نیز پاسخ نداد. نقش این اسکادران و استفاده از پرسنل عادی نیروی هوایی در برنامه کشتار هدفمند سازمان سیا نخستین بار در جریان مصاحبه‌ها با دو تن از نیروهای ویژه سابق اپراتورهای پهپادی برای یک فیلم مستند جدید تحت عنوان « پهپاد» مطرح شد.

برندون بریانت، یکی از اپراتورهای سابق « پریداتور» آمریکا در این فیلم گفت، پس از آنکه مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی در سخنرانی اعلام کردند که می‌خواهند کنترل برنامه محرمانه پهپادی سازمان سیا را به ارتش واگذار کنند، وی تصمیم به سخن گفتن در خصوص این مساله گرفت.

بریانت افزود: این مسئله ریاکارانه است چرا که به طور گسترده در محیط‌های نظامی مشخص شده که نیروی هوایی آمریکا در این برنامه شرکت دارد، اما دروغی پشت این حقیقت نهفته است و این دروغ این است که همیشه نیروی هوایی بوده که این ماموریت‌ها را انجام داده است. سازمان سیا احتمالا مصرف کننده است اما نیروی هوایی همواره این عملیات را انجام داده است. برچسب سازمان سیا تنها بهانه‌ایست برای جلوگیری از بروز اطلاعات. کل مسئله این است.

بریانت ادامه داد، بررسی دقیق عمومی این برنامه تاکنون به جای ارتش بر سازمان سیا معطوف بوده است و زمان آن رسیده تا نقش افرادی که این ماموریت‌ها را صورت می‌دادند، مشخص کنیم.

وی گفت: درباره سازمان سیا در خصوص پاکستان، سازمان سیا در خصوص یمن و سازمان سیا در خصوص سومالی صحبت می‌کنند. اما باور ندارم که آنها استحقاق اعتبار این برنامه پهپادی را داشته باشند. آن‌ها احتمالا این ماموریت‌ها را انجام می‌دهند. آنها احتمالا می‌گویند که این‌ها اهداف هستند، اما در حقیقت آن‌ها این عملیات را انجام نمی‌دهند.

هنیا شمسی گفت: اگر این افشاگری‌ها درست باشد، سوالات بیشتری درباره چهارچوب قانونی که این برنامه بر اساس آن کشتارهای هدفمند را انجام می‌دهد، به وجود می‌آید. این مساله که سازمان سیا ارتش را برای انجام فعالیت‌های شبیه جنگ هدایت می‌کند، تعجب اکثر آمریکایی‌ها را به همراه خواهد داشت. این آژانس باید به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات خارجی بپردازد نه اینکه تجهیزات کشتار جمعی را تحت کنترل بگیرد.

انتهای پیام

کد N226584

وبگردی