آفتاب

هشدار دفتر حقوق بشر سازمان ملل نسبت به شکنجه‌ها در سوریه

هشدار دفتر حقوق بشر سازمان ملل نسبت به شکنجه‌ها در سوریه

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل استفاده گسترده از شکنجه علیه مردم سوریه که کودکان را نیز شامل می‌شود به شدت محکوم کرد و پایان فوری آن را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: در درگیری‌های مسلحانه، شکنجه جزو جرایم جنگی محسوب می‌شود. علاوه بر این زمانی که به صورت سیستماتیک و گسترده استفاده می‌شود، اتفاقی که به طور قطع در سوریه رخ می‌دهد، جنایات علیه بشریت نیز محسوب می‌شود.

ناوی پیلای در ادامه از تمام طرف‌های درگیر خواست تا هر چه فوری به شکنجه‌ و بدرفتاری‌های گسترده پایان دهند و تمام افرادی راکه به صورت غیرقانونی در شرایط خلاف استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر بازداشت شده‌اند آزاد کنند.

وی تاکید کرد که با زندانیان باید به صورت کاملا انسانی رفتار شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، دفتر حقوق بشر سازمان ملل به تازگی گزارشی تهیه کرده که نشان می‌دهد در نقاط مختلف سوریه شکنجه و بدرفتاری علیه بازداشت شدگان به صورت گسترده و غیرانسانی اتفاق می‌افتد.

در این گزارش آمده است که زنان، کودکان و مردان مرتبا در خانه‌ها، خیابان‌ها و دفاتر اداری بازداشت می‌شوند که بسیاری‌شان را وکلا، فعالان سیاسی، دانشجویان، کادر پزشکی بیمارستان‌ها و مددجویان تشکیل می‌دهند و برخی از آن‌ها نیز تنها کسانی هستند که در زمان نادرست در مکان اشتباهی حضور داشته‌اند آنها به محض ورود به مراکز بازداشت برای ساعاتی طولانی هدف ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

یک زن و مرد در گفت‌وگو با دفتر حقوق بشر تشریح کردند که چگونه مورد آزار و اذیت جنسی و تجاوز قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش بسیاری از این بدرفتاری‌ها منجر به مرگ قربانیان شده است.

در این گزارش آمده است که شکنجه‌ها توسط گروه‌های مخالف در سوریه در سال 2013، به ویژه در مناطق شمالی این کشور افزایش داشته است.

خانم پیلای متذکر شد که بنا بر حقوق بین‌الملل، هرگونه استفاده از شکنجه، در هر شرایط و زمانی که باشد ممنوع است.

وی علاوه بر این مسئول دانسته شدن عاملان شکنجه و بدرفتاری‌ها در سوریه و محکومیت علنی این خشونت‌ها را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N226579

وبگردی