آفتاب
تحولات آسیا/

توجه ویژه پکن به ظرفیت‌ های دفاعی در فضا/ اعزام پیشرفته ترین ناو هند به آبهای چین

توجه ویژه پکن به ظرفیت‌ های دفاعی در فضا/ اعزام پیشرفته ترین ناو هند به آبهای چین

اعزام پیشرفته ترین ناو هند به آبهای چین، هشدار پکن به انگلیس درباره دخالت در امور داخلی چین و توجه ویژه پکن به ظرفیت‌ های دفاعی در فضا از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

مالزی

رسانه ها از آغاز عملیات زیردریایی ردیاب 21 برای یافتن جعبه سیاه پرواز ام.اچ 370 در آبهای جنوبی اقیانوس هند خبر دادند که شب گذشته پس از شش ساعت به دلیل شرایط بد آب و هوایی متوقف شده بود.

مرکز هماهنگی عملیات جستجوی پرواز ام.اچ 370 در استرالیا با اشاره به اینکه در برنامه این زیردریایی نفوذ به عمق چهار هزار و 200 تا چهار هزار و 400 متری تعریف شده اعلام کرد نفوذ به عمق بیش از چهار هزار و 400 متری هشداردهنده های این زیردریایی بدون سرنشین را فعال کرد و این زیردریایی پس از شش ساعت جستجو به وسیله هشدار دهنده های خود به سطح آب بازگشت.

کامبوج

شینهوا نیز از افزایش تلفات ناشی از انفجار مین و مهمات منفجر نشده در کامبوج در دو ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد که بیشترین میزان مین و مهمات منفجر نشده در باتامبانگ، بانتئی مینچئی، اودار مینچئی، پیلین و پریئی ویهیر در شمال غرب کامبوج بود.

این رسانه چینی با اشاره به افزایش شمار قربانیان و آسیب دیدگان در ماههای ژانویه و فوریه سال جاری از کشته شدن شش نفر و زخمی شدن 34 فرد دیگر بر اثر انفجار مین و مهمات منفجرنشده در این کشور خبر داد، این درحالیست که این رقم در سال 2012 دو کشته و 19 زخمی بود.

در همین رابطه هنگ راتانا مدیرکل مرکز مقابله با مین در کامبوج با اشاره به کشته شدن 19 هزار و 690 نفر و زخمی شدن یا نقض عضو 44 هزار و 664 فرد دیگر از سال 1979 تا فوریه سال 2014 از نیاز این کشور برای نابودی مین های ضد نفر تا سال 2020 به حدود 50 میلیون دلار آمریکا خبر داد.

چین

همچنین شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در جریان دیدار از مقر نیروی هوایی در پکن بر ضرورت استفاده بیشتر از حریم هوایی و فضایی این کشور و یکپارچگی ظرفیت و توانایی دفاع هوایی و فضایی نیروی هوایی تاکید کرد.

با وجود آنکه چین برنامه فضایی‌ اش را با اهداف صلح‌ آمیز و مقابله با فعالیت های مخالفان در استفاده از توانمندی‌ های فضایی در جریان بحران خوانده است، شمار زیادی از مقامات درباره رقابت تسلیحات فضایی چین با آمریکا و سایر قدرت‌ ها ابراز نگرانی کردند.

خبر دیگر اینکه هوا چانگ‌ یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش حقوق بشر انگلیس درباره این کشور، انگلیس را به رویکردی توام با بی‌ مسئولیتی و توهینی گستاخانه برای شرایط حقوق‌ بشر در این کشور در قبال سیستم سیاسی چین متهم کرد.

این اظهارات با وجود مذاکرات مقامات چین و انگلیس در چهارشنبه گذشته درباره حقوق بشر در لندن بود.

هند

منابع هندی همچنین از تصمیم هند برای اعزام ای.ان.اس شیوالیک پیشرفته ترین ناو جنگی هند به آبهای چین و شرکت در رزمایش بین المللی به میزبانی این کشور بدون حضور آمریکا خبر دادند که قرار است از روز 23 آوریل (سوم اردیبهشت) آغاز شود.

آمریکا توجیه خود در عدم شرکت در این رزمایش را جلوگیری چین از شرکت ژاپن در رزمایش توصیف کرده که به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی در بندر چینگ دائو در شمال شرق این کشور برگزار می شود.

تاکنون کشورهایی مانند هند، استرالیا، کره جنوبی، نیوزیلند، اندونزی و پاکستان برای حضور در این رزمایش بین المللی اعلام آمادگی کرده اند.

کد N226513

وبگردی