آفتاب
واشنگتن پست:

مسلمانان هند نگران پیروزی مودی در انتخابات هستند

مسلمانان هند نگران پیروزی مودی در انتخابات هستند

عملکرد بد نامزد حزب بهاراتیا جانتا برای تصدی پست نخست وزیری هند در برخورد با اقدامات هندوها علیه مسلمانان در سال های گذشته موجب شده تا این جمعیت 14 درصدی هند نگران پیروزی وی در این رقابت ها باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پست در این گزارش می نویسد : "نارندرا مودی" از سال ها قبل به عنوان چهره ای که میان هندوها و مسلمانان اختلاف ایجاد می کرد شناخته می شود. اکنون این فرد به عنوان نامزد بهاراتیا جانتا (بی جی پی) به عنوان شانس اصلی رسیدن به پست نخست وزیری معرفی شده است.

در این میان شعار مودی در خصوص رشد اقتصادی و دولت بدون فساد موجب شده تا نگاه های زیادی متوجه او شوند. اما در این میان بسیاری از مردم هند بویژه جمعیت 14 درصدی مسلمان آن از پیروزی مودی نگران هستند. این نگرانی به دلیل آشوب هایی است که در زمان حکمرانی مودی در ایالت گجرات رخ داد و طی آن هندوها بیش از یک هزار نفر را که اکثر آنها مسلمان بودند کشتند.

در سال ۲۰۰۲ میلادی زمانی که مودی حکمران گجرات بود تنش ها و درگیری هایی میان هندوها و مسلمانان رخ داد و مودی در این درگیری ها جانب هندوها را گرفت که همین امر موجب وارد آمدن فشارهای زیادی بر مسلمانان شد از همین رو در حال حاضر شانس اول نخست وزیر هند مورد نفرت مسلمانان این کشور قرار دارد.

در اصل مسلمانان از آن نگران هستند که با پیروزی مودی در انتخابات، هندوها قدرت بیشتری در هند پیدا کرده و بواسطه آن فشار آنها بر مسلمانان افزایش بیابد.

منتقدان معتقدند که مودی در زمان زمامداری خود در گجرات اقدام چندانی برای توقف و یا کاهش خشونت هندوها علیه مسلمانان انجام نداده است. به نوشته واشنگتن پست، یکی دیگر از مواردی که موجب هراس مسلمانان شده این نکته است که احتمال دارد مودی اقدام به جدا سازی مسلمانان از هندوها در مناطقی که این دو قوم با هم زندگی می کنند نماید.

"عبدالمتین" یکی از مسلمانان هندی در این رابطه می گوید : ترس ما از این است که مودی در صورت پیروزی موجب گسترش ایدئوئوژی هندوها شود. به اعتقاد کارشناسان آنچه موجب تشدید هراس مسلمانان شده، حمایت مودی از هندوها در جریان فعالیت های انتخاباتی است.

اما با این وجود هندوها چنین اعتقادی ندارند.

تردیدی نیست که مودی به یک اندازه محبوب و منفور است. هواداران او معتقدند که ملی گرایی قوی او و اعتباری که به‌ عنوان مدیری کارآمد و بی رحم در مقام رهبر ایالت ثروتمند گجرات برای خود دست و پا کرده، از او فردی مناسب برای حکومت بر هند می سازد.

اما از نظر منتقدانش، او اختلاف برانگیزترین سیاستمدار هند است، و کسی است که حاضر نیست به خاطر شورش هایی که در سال ۲۰۰۲ در دوران حکومتش بر گجرات در این ایالت به راه افتاد، عذرخواهی کند.

حزب بهاراتیا جاناتا معتقد است که سابقه و عملکرد مودی و کاریزمای او باعث یکدست شدن آرا به نفع این حزب و کسب اکثریتی هرچند نادر برای آن خواهد شد. اما بسیاری از کارشناسان به این امر باور ندارند. آنها معتقدند که استراتژی حزب بهاراتیا جاناتا مبنی بر فرد محور کردن این انتخابات مخاطره آمیز است، چرا که ممکن است رأی دهندگانی که تمایلی به رأی دادن به مودی ندارند، از جمله مسلمانان که ۱۵ درصد جمعیت هند را تشکیل می دهند، برای شکست دادن او و حزبش با هم متحد شوند.

کد N226388

وبگردی