آفتاب

جشنواره بین المللی تئاترعروسکی با حضور ایران درتاجیکستان آغازبکارکرد

جشنواره بین المللی تئاترعروسکی با حضور ایران درتاجیکستان آغازبکارکرد

دوشنبه - ایرنا - چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تاجیکستان با عنوان ˈچادر خیالˈ با حضور دو گروه تئاتر عروسکی از ایران از روز سه شنبه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز بکار کرد.

به گزارش ایرنا ؛ در این جشنواره یک هفته ای نمایندگان گروه های تئاتر عروسکی از ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، فرانسه، روسیه، اسپانیا، بلاروس و پنج کشور آسیای مرکزی شرکت دارند.

نمایش عروسکی ˈگرگنامهˈ از بیجار کردستان و نمایش آئینی - عروسکی ˈخورتابˈ کاری از گروه نمایش خورتاب لاهیجان دو نماینده ایران هستند که به این جشنواره بین المللی عروسکی در تاجیکستان راه یافته اند.

نمایش عروسکی ˈگرگنامهˈ اثر سیدیاسر هاشم زاده کارگردان بیجاری به زیبایی محیط زیست و لزوم حفاظت از آن می پردازد.

این نمایش، داستان گرگی را بازگو می کند که در محیطی آلوده و کثیف زندگی می کند. روزی از شدت گرسنگی تخم مرغی را بدست می آورد و با آرزوی تبدیل شدن به مرغ از آن نگهداری می کند که در این میان اتفاقات جالب و پندآموزی رخ می دهد.

نمایش عروسکی ˈگرگنامهˈ 30 فروردین در این جشنواره اجرا خواهد شد.

نمایش آئینی - عروسکی خورتاب نیز کاری از گروه نمایش خورتاب لاهیجان یکی از دو نماینده تئائر کشورمان است که در چهارمین جشنواره نمایش عروسکی کشور تاجیکستان روی صحنه می رود.

این نمایش با مضمون آیین گشایش خورشید گرفتگی در گیلان، تاکنون در جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره بین المللی فجر و مریوان شرکت کرده است.

در حاشیه این جشنواره ؛ همایش مشکلات تئاتر عروسکی جهان نیز برگزار خواهد شد.

تقویت روابط فرهنگی میان کشورها، آشنا کردن مردم با فرهنگ و سنت های مردم تاجیک و توسعه تئاتر عروسکی در تاجیکستان از اهداف برپایی جشنواره تئاتر عروسکی ˈچادر خیالˈ اعلام شد.

تئاتر عروسکی شهر چکالوسک از هنرمندان تاجیکستان در این جشنواره شرکت می کند. هنرمندان این تئاتر نمایشنامه ˈاستخوان جادوییˈ را که به قلم ˈماریا آسیپ اواˈ نویسنده روس تعلق دارد، روی صحنه می آورند.

ˈ قیام الدین ستاریˈ یکی از مسوولان کمیته برگزاری این جشنواره به ایرنا گفت: هنرمندان ایرانی در رشته فیلم و تئاتر تجارب بسیار خوبی دارند و در این زمینه در سطح جهان پیشرفت کرده اند.

وی افزود: نمایشنامه های تئاترهای عروسکی ایران برای تربیت کودکان حایز اهمیت هستند و برهمین اساس برخی از نمایشنامه های تئاترهای عروسکی ایران از شبکه های تلویزیونی تاجیکستان پخش می شود.

آساق**ه.ص**1663**1392
کد N225868

وبگردی