آفتاب
رییس دادگستری استان کرمان:

ضعف آگاهی‌های حقوقی از کاستی‌های مهم جامعه است

ضعف آگاهی‌های حقوقی از کاستی‌های مهم جامعه است

رییس کل دادگستری استان کرمان، ضعف اطلاعات حقوقی و قضایی را یکی از کاستی‌های مهم جامعه امروز برشمرد و گفت: با توسعه آگاهی‌بخشی به مردم درباره مسایل حقوقی و قضایی، جامعه قانونمند و شهروندان قانون‌مدار خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی توکلی اظهار کرد: در صورتی که قانون ثابت می‌ماند و به خوبی نیز اجرایی می‌شد و با شیوه های متنوع از جمله استفاده از رسانه‌ها، منابر و تریبون‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد، بی‌شک امروز مردمی قانون‌دان و قانونمند داشتیم.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی حقوقی و قضایی به منظور تحقق بهداشت قضایی در جامعه باید جایگزین تحلیل‌های سیاسی تکراری، سرگرمی‌های بی‌فایده و خط و نشان کشیدن برای دیگران شود تا به مرور زمان، کاستی‌های روابط اجتماعی شهروندان برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که هر فرد بداند که در روابط اجتماعی خود اعم از اقتصادی، بهزیستی، ازدواج ، شراکت و تمامی رفتارها چه باید بکند، به یقین جامعه‌ای آرام‌تر و با مشکلات و معضلات کمتر خواهیم داشت و به تبع آن آرامش و آسایش بیشتری نیز در زندگی مردم ایجاد خواهد شد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی مردم، سطح توقع و انتظار آن‌ها از دستگاه قضایی را کاهش خواهد داد، عنوان کرد: مدیریت کشور پس از اجرای چهار برنامه پنج ساله به این نتیجه رسیده که بخشی از مشکلات مردم و ورود بیش از حد پرونده به دادگستری‌ها ناشی از ضعف اطلاعات حقوقی و قضایی آن‌هاست و بر لزوم تغییر نگاه‌ها و توجه بیشتر به بهداشت قضایی تاکید کرده است.

وی گفت: تجربه‌ها نشان داده که اگر مردم به عواقب معاملات تجاری، ازدواج‌های خود، زندگی شهرنشینی، آپارتمان نشینی و سایر حوزه‌های زندگی فردی و اجتماعی، توجه داشتند و به بایدها و نبایدهای آن توجه کرده و حد و مرزها را رعایت می‌کردند، کمتر گرفتار اختلاف و تنش می‌شدند.

رییس کل دادگستری استان کرمان، تغییرات پی در پی قوانین، آیین‌نامه ها و دستورالعمل‌ها را یکی از دلایل پایین بودن اطلاعات و دانسته‌های حقوقی و قضایی مردم و توسعه نیافتن این اطلاعات ذکر کرد و ادامه داد: این تغییرات گاهی به گونه‌ای است که حتی مجریان قانون را نیز دچار سردر گمی می‌کند.

توکلی تصریح کرد: دادگستری استان کرمان در راستای توسعه بهداشت قضایی در جامعه و به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش دعاوی حقوقی، اقدامات متنوعی از جمله حضور همکاران قضایی در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها را به انجام رسانده است.

وی یادآور شد: نوع سوالاتی که در این نشست‌ها از سوی مخاطبان مطرح می‌شود، بیانگر عطش آن‌ها برای آشنایی با قوانین و مقررات است که پیگیری اداره کل آموزش و پرورش برای استمرار این نوع جلسات را می‌توان دلیل دیگری بر موثر بودن این برنامه‌ها دانست.

توکلی اظهار کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در راستای توسعه آگاهی‌بخشی به جامعه، جلسات مختلفی را با اصناف و بخش‌های مختلف برگزار کرده است و با ارایه بروشورها و راهکارهای سهل و آسان، همگان را بر اجرای قانون ترغیب کرده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به توفیقات خوب معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان تاکید کرد: بدون شک توسعه اطلاع‌رسانی به مردم، کاهش دعاوی و مراجعات به دادگستری و تحقق جامعه امن‌تر و آرام‌تر را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N225680

وبگردی