آفتاب

بحران اوکراین و آزمایش سخت در روابط راهبردی پکن - مسکو

بحران اوکراین و آزمایش سخت در روابط راهبردی پکن - مسکو

پکن - ایرنا - بحران اوکراین برای روابط راهبردی مشارکتی چین و روسیه به یک آزمایش سخت تبدیل شده و اکنون واشنگتن در این مسیر پکن را تحت فشار قرار داده است .

به گزارش ایرنا، از زمانی که اوضاع در اوکراین بحرانی شد و پس از الحاق کریمه به روسیه وضعیت برای چینی ها هم دشوار شده است و هر از چند گاهی آمریکا به آنها طعنه می زند که قصد دارد مانند روسیه جزایر دریای جنوبی و دریای شرقی چین را از آن خود کند.

این امر نشان می دهد که چین و روسیه به رغم همه مشکلاتی که فراروی آنها و جامعه بین المللی قرار گرفته است هنوز راهبردهای مشابه زیادی دارند و اصولا در بحران هایی از این دست از یکدیگر حمایت می کنند.

به همین دلیل بود که مقام های چین در مساله کریمه و بحران اوکراین هرگز دست از پشتیبانی روسیه برنداشته و بر عکس، آمریکا و غرب را مسوول بروز بحران امروز اوکراین دانستند.

مطبوعات چین نیز با درنظرگرفتن درگیری های اخیر در اوکراین نوشتند که این مساله نشان می دهد آمریکا و غرب در تلاش برای برهم زدن اوضاع داخلی اوکراین هستند.

در اوج این بحران ها امروز سه شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه وارد چین شد تا با وانگ یی همتای چینی خود و دیگر مسوولان رده بالای این کشور در باره بحران اوکراین گفت و گو کند.

روزنامه مردم نوشت: وزیر خارجه روسیه نه فقط در باره روابط دوجانبه و راهبردهای مشترک دو کشور بلکه در باره اوکراین بحران زده با چین گفت وگو خواهد کرد.

البته از محورهای مهم گفت وگوی وی سفر ماه آینده ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به چین و همچنین همکاری های اقتصادی و تجاری چین و روسیه خواهد بود.

رسانه های چین گزارش کرده اند که گفت وگو با روسیه در این زمینه ها بخصوص در باره اوکراین اهمیت دارد و تحلیلگران خاطر نشان کرده اند که زمان نشان دادن قدرت و درایت چین فرا رسیده است.

چین می گوید که مساله جدایی اوکراین شرقی بسیار با کریمه متفاوت است زیرا هر اتفاق در این منطقه به سرنوشت و تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین گره خورده است.

با این وصف روزنامه مردم نوشت که مساله اوکراین و منازعات داخلی آن نشات گرفته از شرایط تاریخی و بحران ها و انقلاب های گذشته است .

چینی ها بخوبی واقفند که رفتار روسیه در شرایط فعلی بر اوضاع اوکراین تاثیرات فراوانی دارد و مهار این بحران و جلوگیری از نبردهای داخلی هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی برای پکن حایز اهمیت است.

مردم نوشت که پوتین نیز در دو دلی و تردید بسر می برد. اگرچه در اوکراین شرقی نفوذ دارد اما نمی تواند مستقیما فرمانی برای مردم آن منطقه صادر کند، اما از نظامیان اوکراینی هم خواسته است از قوه قهریه استفاده نکنند.

چین اگرچه در مساله کریمه به طور تلویحی از روس ها حمایت کرد اما در مورد جدایی طلبی در اوکراین موضعی متفاوت خواهد داشت و به طور طبیعی بر حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاکید خواهد کرد.

چین خود با مسایل مشابهی از جمله انشعاب طلبی در تبت و سین کیانگ روبروست به همین سبب هر اتفاقی در زمینه جدایی های داخلی در اوکراین برای چین نگران کننده است، بخصوص آنکه مبادا جدایی طلبان این نقاط هم درصدد پیروی از تجزیه طلبان اوکراین باشند.

مردم ارگان حزب حاکم چین نوشت: تا جایی که می توانیم بر حراست از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین تاکید می کنیم.

آساق ** 2100 ** 1611
کد N225525

وبگردی