آفتاب

دولت فیلیپین پیش‌نویس قانون تشکیل دولت خودمختار مورو را دریافت کرد

دولت فیلیپین پیش‌نویس قانون تشکیل دولت خودمختار مورو را دریافت کرد

رئیس‌جمهوری فیلیپین به صورت رسمی پیش‌نویس قانونی را که بیانگر یک گام حساس به سمت ایجاد منطقه خودمختار برای اقلیت مسلمان این کشور است، در پی توافق صلحی تاریخی دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنینو آکوئینو، رئیس‌جمهوری فیلیپین پیش‌نویس قانون پایه‌ی بانکسامورو را از یک کمیته ویژه انتقال به ریاست نمایندگانی از جبهه آزادی‌بخش مورو دریافت کرد.

این قانون روند ایجاد یک منطقه خودمختار را به عنوان بخشی از روند صلح برای پایان دادن به چند دهه درگیری و ناآرامی که ده‌ها هزار قربانی بر جای گذاشت، تسریع می‌بخشد. ماه گذشته میلادی، این گروه شبه‌نظامی یک توافق صلحی حائز اهمیتی را امضا کرد تا به واسطه آن درگیری‌های خونبار در فیلیپین تمام شود. همچنین تمامی نیروهای این گروه سلاح خود را برای تشکیل یک منطقه مستقل و خودمختار در جنوب فیلیپین تحویل مقام‌ها دهند.

کمیته انتقال به عنوان بخشی از این توافق تشکیل شد تا پیش‌نویس قانون پایه را برای ایجاد این منطقه خودمختار تهیه کند.

سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین گفت، این پیش‌نویس با چالش‌های حقوقی از جانب افرادی که با این توافق مخالفند، روبرو خواهد بود. برخی از گروه‌ها اعلام کرده‌اند که این قانون را به چالش می‌کشند.

وی افزود: این هیات قرار است مطمئن شود که راهکاری حقوقی را برای به اجرا درآوردن این پیش‌نویس و تبدیل آن به قانون مدنظر قرار می‌دهد.

آکوئینو اعلام کرده که این پیش‌نویس را به کنگره ارائه می‌کند تا آن را تصویب کند و احتمالا این روند تا پایان سال جاری میلادی انجام می‌شود.

دولت مانیل امیدوار است که روند تشکیل یک منطقه خودمختار پیش از پایان دوران ریاست جمهوری آکوئینو در اواسط 2016 تکمیل شود.

سیاستمداران مسیحی فیلیپین احتمالا با این پیش‌نویس مخالفت می‌کنند و این در حالیست که شبه‌نظامیان تندروی مورد گفته‌اند از نبرد برای یک کشور اسلامی مستقل در جنوب فیلیپین دست برنمی‌دارند.

منطقه خودمختار بدون تدوین یک قانون رسمیت و موجودیت نمی‌یابد اما آکوئینو تضمین نکرده که می‌تواند حمایت اکثریت را در کنگره بر سر مسائل بسیار حساس به دست آورد.

انتهای پیام

کد N225458

وبگردی