آفتاب

شورای امنیت نشست محرمانه در مورد سوریه برگزار می کند

شورای امنیت نشست محرمانه در مورد سوریه برگزار می کند

تهران-ایرنا-شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز(سه شنبه) نشست غیرعلنی را برای نمایش تصاویر اجساد شماری از قربانیان سوری برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل متحد، هدف از این نشست که به دعوت فرانسه برگزار خواهد شد تلاش برای ارجاع پرونده ای که ادعا می شود در مورد شکنجه مخالفان سوری است به دیوان بین المللی کیفری لاهه عنوان شده است.

این امرغیرمحتمل به نظر می رسد، زیرا سوریه حکمیت دیوان بین المللی کیفری را نمی پذیرد و تنها راه برای اینکه در زمان ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه پرونده ای علیه این کشور گشوده شود، دستور شورای امنیت برای تشکیل پرونده است.

مقامات فرانسوی اعلام کرده اند تصاویری که در این نشست پشت درهای بسته به نمایش درخواهد آمد از مجموع 55 هزار تصویر دیجیتالی مخالفان سوری است که بنا به ادعای آنان در اعتراضات این کشور بازداشت و در اثر شکنجه کشته شده اند.

وزارت دادگستری سوریه این تصاویر را ˈسیاسی کاریˈ دانسته و اعلام کرده است بعضی از افراد که تصاویر آنها جزو کشته شدگان در این تصاویر دیجیتالی قرار دارد شبه نظامیان معارض بوده اند که در درگیری ها کشته شده اند و شماری از آنها نیز توسط خود شبه نظامیان به قتل رسیده اند.

فرانسه اعلام کرده است بیشتر این تصاویر را یک عکاس نیروهای پلیس سوریه با اسم رمز ˈسزارˈ عکاسی و به خارج از کشور منتقل کرده است. گفته می شود دولت قطر که از حامیان تروریست های سوری است، بانی مالی این عکاس در داخل سوریه بوده است.

ˈناوی پیلایˈکمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت تلاش می کند تا موضوع سوریه را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع دهد، اما ˈجوی اوگواˈ رییس دوره ای شورای امنیت هفته گذشته، گفت: اعضای شورای امنیت در این سطح با یکدیگر توافق ندارند.

با وجود این نماینده دائم فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد : نشست روز سه شنبه همچنین در مورد راه هایی برای اطمینان از شناخت مسئولان این جرایم است.

پیلای هفته پیش ادعا کرده بود مواردی از نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه و مخالفان به دست آمده است که باید ثبت و در دادگاهی بین المللی بررسی شود، اما نمی توان اقدامات این دو طرف را با هم مقایسه کرد. یقینا اقدامات نیروهای دولت، کشتار، خصومت و اعدام ها بسیار بیشتر از نقض حقوق بشر توسط مخالفان است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N225304

وبگردی