آفتاب

دو جدایی طلب در کشمیر هند کشته شدند

دو جدایی طلب در کشمیر هند کشته شدند

تهران-ایرنا- گزارش دریافتی روز سه شنبه حاکی است طی درگیری مسلحانه بین نیروهای پلیس هند و جدایی طلبان در کشمیر دو جدایی طلب کشته و دو پلیس هند مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از سرینگر، این درگیری مسلحانه 20 ساعته روز گذشته زمانی آغاز شد که بین نیروهای پلیس هند در منطقه ˈاحمد نگر سوراˈ شهر ˈسرینگرˈ مرکز تابستانی کشمیر تحت کنترل هند با تیراندازی جدایی طلبان مواجه شدند.

یک افسر ارشد پلیس هند که نامش ذکر نشده، گفت: در این درگیری مسلحانه طولانی در این منطقه دو تن از جدایی طلبان کشته و دو نفر از افراد پلیس نیز مجروح شدند.

براساس این گزارش، درگیریهای مسلحانه در کشمیر در سال 2013 نسبت به سال 2012 میلادی 38 درصد افزایش داشته است بطوریکه شمار کشته شدگان به 204 نفر رسید که از این تعداد 48تن غیرنظامی، 74 نفر جدایی طلب و 82تن از نیروهای هندی بودند.

کشمیر منطقه ای کوهستانی در شمال غربی شبه قاره هند واقع شده که تا اواسط قرن بیستم به لحاظ جغرافیایی تنها دره ای میان هیمالیای بزرگ و رشته کوه پیر پنجال بود اما کشمیر امروزی میان سه دولت هند، چین و پاکستان تقسیم شده است.

بخش وسیعی از این سرزمین شامل دره کشمیر، جامو و لاداخ تحت حاکمیت دولت هند و به مرکزیت شهر سرینگر است و دولت پاکستان بخش گلگیت بلتیستان و کشمیر آزاد را اداره می کند که مرکز ان شهر مظفرآباد است. چین نیز از سال 1962 منطقه ˈچانگ تانگˈ را تحت اختیار خود دارد.

منطقه کشمیر تا پیش از استقلال هندوستان یک دولت سلطنتی تحت الحمایه بریتانیا داشت و در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه شدند که این امر به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید.

درگیریها در کشمیر که به دلیل مناقشه هند و پاکستان بر سرمالکیت آن به دو منطقه تقسیم شده است، طی ماههای اخیر به دلیل شدت گرفتن خواسته ناراضیان برای استقلال این منطقه یا الحاق آن به پاکستان، صحنه مناقشه های شدید بوده است.

از زمان قیام مسلحانه در کشمیر در سال 1989 (1368) تاکنون حدود 68هزار نفر در این منطقه کشته شدند.

آساق 1450**1577
کد N224911

وبگردی