آفتاب

حزب "بهاراتیا جاناتا" درصدد تغییر سیاست هسته‌ای هند نیست

حزب "بهاراتیا جاناتا" درصدد تغییر سیاست هسته‌ای هند نیست

رهبر حزب مخالف بهاراتیا جاناتای هند که پیروزی آن در انتخابات پارلمانی جاری در هند پیش بینی شده است، گفت: قصد ندارم در سیاست این کشور مبنی بر اینکه اولین استفاده کننده از سلاح‌ هسته‌ای نخواهد بود، تغییری ایجاد کنم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب بهاراتیا جاناتا، موجب برخی گمانه‌زنی‌ها شده بود نسبت به اینکه به دکترین هند در استفاده از سلاح هسته‌ای پایان خواهد داد.

چند روز پیش مانیفست این حزب عنوان کرده بود که حزب بهاراتیا جاناتا سیاست سلاح هسته‌ای هند را بازبینی و به روز رسانی خواهد کرد.

راجنات سینگ، رئیس حزب بهاراتیا جاناتا در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد به روزنامه هندوستان تایمز گفت: سیاست عدم استفاده نخست از سلاح هسته‌ای موضع به خوبی بررسی شده است. ما نمی‌خواهیم این سیاست را برگردانیم.

این سیاست پس از آن اتخاذ شد که در سال 1998 هند تحت رهبری آخرین دولت ائتلافی حزب بهاراتا جاناتا چند آزمایشی هسته‌ای انجام داد و این مساله موجب محکومیت بین‌المللی و تحریم‌های قدرت‌های غربی علیه این کشور شد.

اگر چه هند از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست اما تلاش داشته با اتخاذ این سیاست خود را به عنوان یک قدرت هسته‌ای به جهان بقبولاند.

پیش بینی شده حزب بهاراتا جاناتا در انتخابات پارلمانی هند که از هفت آوریل آغاز شده و حدود یک ماه به طول انجامد، پیروز خواهد شد.

به گفته تحلیل‌گران، سیاست عدم استفاده نخست از سلاح هسته‌ای صرفا یک قول است که ممکن است در وضعیت جنگی از سوی دهلی نو نادیده گرفته شود.

انتهای پیام

کد N224898

وبگردی