آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

جودکی: اعمال خشونت امروز در مصر شدیدتر از دوران مبارک است

جودکی: اعمال خشونت امروز در مصر شدیدتر از دوران مبارک است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سیاست دولت موقت مصر افزایش خشونت‌ها به منظور سرکوب هر نوع اعتراضی از سوی مخالفان است.

حجت‌الله جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با افزایش نگرانی‌ها از گسترش نقض حقوق بشر در مصر خاطرنشان کرد: متاسفانه شکنجه‌ها و بازداشت‌ها و اعمال خشونت‌های امروز مصر بسیار گسرده‌تر و شدید‌تر از زمان مبارک است.

وی ادامه داد: برای مثال در دولت موقت دادگاه محلی 528 نفر را در یک محاکمه به اعدام محکوم می‌کند. هر چند فعلا این حکم اجرا نشده است ولی دولت موقت مصر قصد دارد با ایجاد رعب و وحشت به کسی اجازه مخالفت ندهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به افزایش فشار بر روی اخوان المسلمین مصر گفت: اخوانی‌ها به دلیل بازداشت های گسترده سران خود و افزایش فشارهای دولت موقت نتوانستند سازماندهی خود را باز یابند از سوی دیگر مصادره کردن تمام دارایی‌های حامیان اخوان و سایر مانع تراشی ها باعث شده است تا متاسفانه بیشتر اخوانی‌های مصر رو به کارهای مسلحانه آورده و بیشتر به سلفی‌ها و تکفیری‌ها و القاعده رو بیاورند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی تنها به فکر منافع خود هستند نه ملت‌های منطقه افزود: آنها تا زمانی که منافعشان در میان نباشد نه برای مصر و نه برای هیچ کشور دیگری در منطقه کاری انجام نمی دهند.

جودکی با اشاره به نزدیک بودن موعد انتخابات مصر خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش‌های امارات و عربستان برای روی کار آوردن عبدالفتاح السیسی در مصر و از آنجا که او هم وام دار عربستان است به نظر می رسد در صورت روی کار آمدن با سرکوب اعتراض‌ها و مخالفت ها کاری بکند که دیگر کسی در مصر به خود اجازه برگزاری تظاهرات و زدن حرف‌های انقلابی را ندهد. به همین دلیل هم عربستان تمام تلاش خود را برای پیروزی السیسی در انتخابات آتی می‌کند که قطعا هم نتیجه خواهد داد.

وی گفت: به نظر می‌رسد با روی کارآمدن السیسی به عنوان رئیس‌جمهور آینده مصر روابط این کشور با برخی کشورها و حکومت‌ها مانند گذشته بماند و با برخی دیگر تغییر کند. برای مثال قطعا با عربستان و امارات روابط خوبی خواهد داشت ولی از آنجا که قطر کاملا از اخوان المسلمین حمایت می‌کند نمی‌تواند به دولت آینده مصر نزدیک شود به ویژه اینکه اختلافات دیرینه قطر با عربستان و امارات امروز به مصر هم سرایت کرده و قطر جزو مخالفان السیسی است و به دلیل این حمایت‌ها خبرنگاران شبکه الجزیره قطر در مصربه زندان محکوم شدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که به دلیل مخالفت عربستان دولت آینده مصر با سوریه هم نمی‌تواند روابط نزدیکی برقرار کند، افزود:‌ اگردر دولت آتی مصر بر سر مساله سوریه توافقی صورت بگیرد که عربستان هم راضی بشود احتمال بهبود روابط این کشور با سوریه وجود دارد از سوی دیگر عربستان و مصر نگران بازگشت تروریست هایی که به سوریه فرستادند هستند و از تمام شدن جنگ در این کشور واهمه دارند.

جودکی در پایان گفت : گمان نمی کنم در صورت روی کار آمد السیسی در مصر در سیاست های این کشور در قبال ایران تغییری حاصل شود ولی می توان احتمال داد که مصر به صورت علنی با رژیم اسرائیل ارتباط برقرار نجواهد کرد زیرا تمایل ندارد وجهه خود را خراب کند.

انتهای پیام

کد N224893

وبگردی