آفتاب

استقلال اسکاتلند و بحران تسلیحات هسته‌ای انگلیس

استقلال اسکاتلند و بحران تسلیحات هسته‌ای انگلیس

به گفته مقامات سابق دفاعی انگلیس، طرح دولت اسکاتلند برای تحویل یک پایگاه زیردریایی هسته‌ای انگلیس به این کشور در صورت رای مثبت اکثریت به استقلال، میلیاردها پوند هزینه در بر داشته و هزاران شغل را از بین خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب ملی اسکاتلند که کنترل پارلمان را در دست دارد متعهد شده است که در صورت استقلال از انگلیس در اولین جلسه پارلمان همه تسلیحات هسته‌ای را از اسکاتلند خارج کند.

اما گروهی از مقامات ارشد دفاعی سابق انگلیس از جمله چهار وزیر دفاع سابق در شرایطی که نظرسنجی‌ها از احتمال استقلال اسکاتلند در همه‌پرسی ماه سپتامبر حکایت دارند، نسبت به این امر ابراز نگرانی کردند.

این افراد در نامه‌ای به الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند نوشتند: اگر اسکاتلند از انگلیس مستقل شود، به شرکای بین‌المللی برای حفظ اقتصاد و اهداف اجتماعی خود نیاز دارد. در حالی که ناتو به عنوان اتحادی که توانایی بازدارندگی هسته‌ای از محورهای راهبرد آن است، از پیوستن عضو جدیدی که عملیات بازدارندگی انگلیس را با اخلال مواجه کند، استقبال نخواهد کرد.

چهارمین زیردریایی مجهز به موشک‌های هسته‌ای "تریدنت" انگلیس در پایگاهی در اسکاتلند مستقر هستند.

یک وزیر کابینه انگلیس که نامی از او برده نشد، اخیرا عنوان کرد که اگر اسکاتلند در این موضوع از خود انعطاف نشان دهد، مشکل خودداری انگلیس از تقسیم "پوند" با اسکاتلند ممکن است حل شود.

این در حالی است که سالموند روز یکشنبه اعلام کرد که رای اسکاتلندی‌ها به استقلال از انگلیس باعث خروج تسلیحات کشتار جمعی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N224834

وبگردی