آفتاب

رییس جمهوری موقت اوکراین تهدید به عملیات نظامی کرد

رییس جمهوری موقت اوکراین تهدید به عملیات نظامی کرد

تهران – ایرنا – رییس جمهوری موقت اوکراین روز دوشنبه پس از آنکه جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور اولتیماتوم تعیین شده برای ترک مراکز دولتی را نادیده گرفتند و گروه دیگری از شبه نظامیان نیز به مرکز فرماندهی پلیس در این منطقه حمله کردند، به متوسل شدن به اقدام نظامی تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو مبدا اسلاویانسک و کیف،ˈالکساندر تورچینوفˈ همچنین از احتمال برگزاری همه پرسی برای تعیین وضعیت آینده اوکراین واحد خبر داد.

خبرنگار رویترز از اسلاویانسک شهری که افراد مسلح دو ساختمان دولتی را تصاحب کرده اند، گزارش داد: در حالی که اولتیماتوم تعیین شده از طرف مقامات کی یف ساعت 9 صبح به وقت محلی به پایان رسید، هیچ نشانی از فرمانبرداری شبه نظامیان از این اولتیماتوم به چشم نمی خورد.

به گفته یک شاهد عینی، دست کم یکصد تن از جدایی طلبان طرفدار روسیه امروز (دوشنبه) به مرکز فرماندهی پلیس در شهر هورلیوکا حمله کردند و تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی اوکراین، صحنه های مداوای زخمی شدگان در این حمله را به نمایش گذاشت.

در همین حال، تورچینوف به افراد مسلح هشدار داد که اگر سلاح خود را به زمین نگذارند، عملیات ضد تروریستی با دخالت ارتش آغاز خواهد شد.

هشدار وی هراس از احتمال مداخله نظامی روسیه را افزایش داد، اگرچه هیچ نشانه ای از استقرار نیروهای اوکراینی در شهر اسلاویانسک در روز جاری و عملیات ضد تروریستی به چشم نمی خورد.

تورچینوف و دیگر مقامات اوکراینی روسیه را مسوول سازماندهی اقدامات شبه نظامیان در شهر اسلاویانسک و دیگر شهرهای روس زبان شرق اوکراین می دانند.

براساس این گزارش، برگزاری همه پرسی یکی از مطالبات جدایی طلبان در شرق اوکراین بوده است، اگرچه این افراد می پندارند رای گیری تنها در منطقه زادگاهشان برگزار می شود اما تورچینوف گفت که همه پرسی احتمالا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 25 ماه مه (4 خرداد ماه) برگزار می شود.

بحران اوکراین، روابط روسیه و غرب را به بدترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد در سال 1991 رسانده است و همچنین خطر وقوع ˈجنگ گازˈ را که می تواند روند عرضه انرژی در سراسر اروپا را مختل کند، به همراه دارد.

اوکراین بارها گفته است شبه نظامیان از کرملین الهام می گیرند و تحت هدایت مسکو هستند. اما اقدام برای بیرون راندن شبه نظامیان مسلح خطر کشاندن مناقشه به مرحله جدید و خطرناکی را به همراه دارد، چنانچه مسکو هشدار داده است در صورت حمله به روس زبان های منطقه، از آنها حمایت خواهد کرد.

مترجمام**9109**1856
کد N224125

وبگردی