آفتاب

دادگاه ابوحمزه المصری در آمریکا آغاز شد

دادگاه ابوحمزه المصری در آمریکا آغاز شد

روحانی تندروی انگلیسی که به آمریکا مسترد شده، امروز (دوشنبه) به اتهام آدم‌ربایی و اقدامات تروریستی پیش از 11 سپتامبر 2001 در نیویورک محاکمه می‌شود و اگر گناهکار شناخته شود، به حبس ابد محکوم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دومین محاکمه یک "عامل تروریستی" بلندپایه در دادگاه منهتن از زمان سلیمان ابوغیث، سخنگوی سابق القاعده و داماد اسامه بن لادن، رهبر سابق این گروه شبه‌نظامی است که در 26 مارس 2014 انجام شد.

جلسه دادگاهی مصطفی کمال مصطفی، معروف به ابوحمزه المصری که از یک چشم نابیناست و در انفجاری در افغانستان دو دستش را از دست داده است، با انتخاب هیات منصفه آغاز می‌شود.

ابوحمزه المصری بار نخست سال 2004 در آمریکا در مظان اتهام قرار گرفت و محکوم شد و پیش از آنکه آخرین درخواست تجدیدنظرش در دادگاه اروپایی حقوق بشر علیه استرداد به آمریکا رد شود، به مدت هشت سال در زندانی در بریتانیا حبس بود.

وی به 11 مورد جرم متهم است که از جمله آن می‌توان به آدم‌ربایی 16 گردشگر غربی در یمن به سال 1998 که چهار تن از آن‌ها کشته شدند، اشاره کرد. همچنین تلاش برای ایجاد یک اردوگاه آموزشی در اورگان آمریکا در پایان سال 1999 به سبک القاعده دیگر جرم وی محسوب می‌شود.

ابوحمزه المصری همچنین به تامین کمک‌های نقدی و فیزیکی برای شبکه تروریستی بن لادن، ایجاد یک لابراتور کامپیوتر برای طالبان و اعزام نیرو برای آموزش تروریستی در افغانستان متهم شناخته شده است.

ابوحمزه که متولد مصر است، در 21 سالگی برای تحصیل در رشته مهندسی به لندن رفت اما پس از آن به یک واعظ ضد آمریکایی تبدیل شد.

انتهای پیام

کد N224076

وبگردی