آفتاب

محمد علی سبحانی: از توافق ژنو عصبانی هستند، ظریف را به داشتن رابطه خصوصی با خانم شرمن متهم می کنند

 محمد علی سبحانی: از توافق ژنو عصبانی هستند، ظریف را به داشتن رابطه خصوصی با خانم شرمن متهم می کنند

محمد علی سبحانی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت و گو با تدبیر معتقد است گروه هایی که در انتخابات 23 خرداد کنار زده شدند می توانند ناراحت و عصبانی باشند اما بهتر است بعضی چارچوب های سیاسی را رعایت کنند.

 


به گزارش آفتاب به نقل از  تدبیر، رابطه خصوصی ظریف با مقام های امریکایی پروژه جدید محافظه کاران علیه نفر اصلی دستگاه دیپلماسی ایران و سرتیم مذاکره کننده هسته ای است. مذاکراتی که بیشرین مناقشه میان مجلس و دولت را به وجود آورده و نمایندگان را برای جمع کردن امضا برای برپایی مناظره علیه توافقات اخیر به تکاپو انداخته است .

حمید رسایی، عضو جبهه پایداری پس از توقیف نشریه اش، هم چنان از مجلس به عنوان تریبونی برای نشان دادن شکست تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات ژنو استفاده می کند.
بعد از مطرح شدن ادعای پنهان کاری تیم مذاکره کننده در مورد جزئیات مذاکرات دور قبل گویا این بار پایداری ها دست به دامن ادبیات سیاسی متفاوتی برای مخالف خوانی شده اند.

روز یکشنبه حمید رسایی در نطق میان دستور مجلس گفت: «وندی شرمن ظریفانه به ظریف نزدیک شده است ، آن ها در جلسات یکدیگر را با اسم کوچک صدا می کنند و گاهی در مورد مسایل خصوصی با هم صحبت می کنند.» اتهامی تازه پس از انتقاد از مدل ریش و انگلیسی صحبت کردن وزیر خارجه.

یک روز پیش از ادعای تازه حمید رسایی، منابعی در مجلس از پروژه جدید محافظه کاران در مطرح کردن ادعای رابطه ظریف با مقام های امریکایی خبر داده بودند. در واکنش به این زمزمه ها ،نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تدبیر گفته بود سیاست کلی این کمسیون حمایت از ظریف و دولت است . اما گویا صدای برخی جریان ها در مجلس از صدای حمایت این کمیسیون بلندتر است.
محمد علی سبحانی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت و گو با تدبیر معتقد است گروه هایی که در انتخابات 23 خرداد کنار زده شدند می توانند ناراحت و عصبانی باشند اما بهتر است بعضی چارچوب های سیاسی را رعایت کنند.

او در این مورد می گوید: «پرونده هسته ای ایران و مذاکراتی که انجام می شود در چارچوب یک تفاهم ملی صورت می گیرد . مردم به شکلی کاملا جدی به دنبال این هستند که مذاکرات با همین شیوه ادامه پیدا کند و پروژه ای که در دوران دولت قبل وجود داشته که بر مبنای تقابل ، عدم سازش بین المللی بوده است دنبال نشود. مردم به دنبال این هستند که در چارچوب یک تعامل،این مذاکرات به نتیجه برسد . این خواست مردم است . چنین فضایی را هم می توان در افکار عمومی و هم در نتیجه انتخابات 23 خرداد شاهد بود. کاملا مشخص است که مردم تغییر در روند گذشته را مطالبه می کنند . این اتفاقی است که در حوزه سیاست و پرونده هسته ای افتاده است و البته اکثریت مجلس و همچنین بخش های گسترده ای از حاکمیت این روند را تایید می کنند . بنابراین صحبت هایی از این دست باعث تعجب می شود و من تردید ندارم که نه فقط ما از شنیدن چنین جملات و الفاظی تعجب می کنیم بلکه همه دنیا چه آن هایی که مخاطب این صحبت ها هستند و چه آن هایی که می شنوند تعجب خواهند کرد.»
سفیر پیشین ایران در لبنان در مورد دلیل ورود به این گونه مسایل برای نقد دیپلماسی متفاوت دولت یازدهم به تدبیر می گوید :« اصلا طرح چنین مسائلی دور از شان جایگاه سیاسی مجلس است و ورود کردن به این مسائل در حوزه سیاست اصلا ضرورتی ندارد. یقینا خانم شرمن یا مقامات اروپایی و غربی هم با شنیدن این صحبت ها تعجب می کنند . من هم عکس العملی جز تعجب کردن در مقابل این گونه صحبت ها ندارم . ولی طبیعتا گروه هایی که از روش تهاجمی دولت گذشته استقبال می کردند و مردم در انتخابات اخیر دیدگاه های آن ها را کنار زدند و به این نگاه رای ندادند می توانند ناراحت و عصبانی باشند اما بهتر است بعضی چارچوب ها را رعایت کنند و برای حفظ شان و منزلت جمهوری اسلامی در صحبت هایشان دقت بیشتری داشته باشند. بدون شک مطرح کردن این گونه اتهام تنها به دلیل شکست این نوع تفکر در انتخابات ریاست جمهوری است.»

سبحانی معتقد است: « شاید اشکالاتی که نسبت به مذاکرات هسته ای می گیرند وجود داشته باشد اما من صحبت های آقای رسایی را به همه کسانی که در مسایل سیاسی هم فکر ایشان هستند نسبت نمی دهم و فکر می کنم نباید این مسایل را به جناحی نسبت دهیم .امیدوارم این صحبت ها اشتباهی لفظی بوده باشد وگرنه در شان ملت ایران نیست که حرف هایی گفته شود که ماده خام طنزها و کاریکاتورها قرار بگیرد و دستمایه ای برای تمسخر شود. من تعجب می کنم از این که یک نماینده مجلس، کسی که در یک جایگاه سیاسی قرار دارد به جای این که از منطق مباحثه و مناظره برای انتقاد استفاده کند و حرف های خود را به مبانی فکری و عقلی مستند کند به این گونه مسایل می پردازد.»
سبحانی همچنین معتقد است این اظهار نظرها فعلا تاثیری بر روند مذاکرات نمی گذارد و به تدبیر می گوید: « به نظر من این صحبت ها فعلا تاثیری در روند مذاکرات ندارد چون مذاکرات یک روند قانونی را پیش گرفته و از حمایت جدی مردمی و حاکمیتی برخوردار است و طبیعی است که مذاکره کننده ایرانی با اعتماد به نفس کافی با طرف های غربی مذاکره می کند اما اگر بعضی اقدامات در داخل برای هم دلی و هم بستگی بیشتر با تیم مذاکره کننده صورت گیرد طبیعتا این روند با سهولت بیشتر و با ایجاد فرصت های بیشتر برای جمهوری اسلامی دنبال می شود.»
کد N223395

وبگردی