آفتاب
شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا:

ایران با استناد به توافقنامه مقر، اعتراض خود را به رویکرد آمریکا پیگیری کند

ایران با استناد به توافقنامه مقر، اعتراض خود را به رویکرد آمریکا پیگیری کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که تصمیم کاخ سفید مبنی بر صادر نکردن ویزا برای ابوطالبی نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل توام با سوء نیت و غرض‌ورزی است و ایران می‌تواند با استناد به توافقنامه مقر، اعتراض خود را به رویکرد آمریکا پیگیری کند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که تصمیم کاخ سفید مبنی بر صادر نکردن ویزا برای ابوطالبی نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل توام با سوء نیت و غرض‌ورزی است و ایران می‌تواند با استناد به توافقنامه مقر، اعتراض خود را به رویکرد آمریکا پیگیری کند.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به اعلام رسمی کاخ سفید مبنی بر خودداری از صدور روادید برای حمید ابوطالبی به دو قطعنامه دیگر اشاره و اظهار کرد: روابط دیپلماتیک کشورها تابع دو قطعنامه وین در سال 1961 و 1963 در خصوص حقوق دیپلماتیک است که روابط کشورها بر اساس این قطعنامه‌ها مشخص شده است.

وی افزود: به موجب این قوانین کشورها آزادند افراد معرفی شده به عنوان سفیر کشورها را بپذیرند یا نپذیرند که حتی در این مسیر لزومی به ارائه دلیل هم وجود ندارد اما معمولا اخلاق و نزاکت بین‌المللی باعث می‌شود که کشورها کمتر در این مسیر مانع ایجاد کنند و سفیر معرفی شده را بپذیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر علاوه بر قطعنامه وین، «قرارداد مقر» در مورد سازمان ملل نیز وجود دارد. قرارداد مقر توافقنامه‌ای است که در سال 1947 بین آمریکا و سازمان ملل منعقد شد که در چارچوب این توافقنامه برخی از افراد خاص که ممکن است سابقه بسیار نامطلوبی در عرصه بین‌المللی داشته باشند نباید به عنوان نماینده معرفی شوند.

شفیعی اضافه کرد: ادعای آمریکایی‌ها در مورد صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی به موضوع تسخیر لانه جاسوسی برمی‌گردد؛ تسخیر لانه جاسوسی مباحث خاص خودش را دارد بدان معنا که این کار در فضای سیاسی و انقلابی انجام شد در شرایطی که سفارتخانه آمریکا مسئولیت‌های دیپلماتیک خود را انجام نمی‌داد و مسئولیت براندازی را بر عهده داشت.

وی افزود: طبیعتا در این شرایط یکسری واکنش‌ها به وجود می‌آید که از این لحاظ می‌توان گفت که تسخیر لانه جاسوسی عکس‌العمل و نه عمل بوده است، عکس‌العملی که در مقابل اقدامات آمریکا انجام شده است لذا در این قضیه بیش از آنکه ایران مقصر باشد سفارتخانه آمریکا مقصر است که از ماموریت‌های قانونی‌اش عدول کرده و در چارچوب‌های دیگری عمل کرده است.

نایب رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اقدام آمریکا برای صادر نکردن ویزای ابوطالبی بدان دلیل است که آنها به لحاظ سیاسی تحمل و پذیرش این مساله برایشان سخت است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز اخلاق و نزاکت بین‌المللی در روابط ایران و آمریکا به دلیل اختلافات گذشته حاکم نیست. این رفتار آمریکا رفتاری غیردوستانه به شمار می‌آید.

شفیعی افزود: با توجه به فضای کلی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران این تصور و انتظار وجود دارد این کشورها اقداماتی را به نشانه حسن نیت انجام دهند اما اقدام اخیر آمریکا در مورد عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی اقدامی توام با سوء نیت و غرض‌ورزی است که این مسائل معمولا در مسیر مناسبات دو کشور بیشتر ضربه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در این رابطه سه سناریو وجود دارد، گفت: سناریوی اول این است که ایران بر گزینه خود در سازمان ملل اصرار می‌کند که آمریکایی‌ها نیز بر موضع خودشان مبنی بر صادر نکردن ویزا اصرار می‌ورزند که در این شرایط مساله سیاسی حقوقی جدیدی پیش آمده که می‌تواند بر تشدید نگرانی‌ها در روابط ایران و آمریکا کمک کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سناریوی دیگر آن است که آمریکا از تصمیم خود منحرف شده که طبیعتا این رویکرد نیز بر ترمیم فضای موجود بین ایران و آمریکا کمک می‌کند. سناریوی سوم نیز آن است که ایران فرد جایگزینی را معرفی نماید که این در نوع خود نگرانی در خصوص تشدید اقدامات آمریکا در مورد نقض تعهدات را به وجود می‌آورد.

شفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به فضای موجود این سناریو محتمل است که ایران بر گزینه معرفی شده خود در سازمان ملل اصرار ورزیده که با توجه به تصمیم آمریکا برای صادر نشدن ویزا برای حمید ابوطالبی، ایران در سازمان ملل فاقد نماینده خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر ایران جایگزینی را برای ابوطالبی معرفی کند شاید به مصلحت باشد چون در این شرایط کرسی ایران در سازمان ملل خالی نخواهد بود ولی باز هم گلایه‌ای در روابط ایران و آمریکا باقی می‌ماند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید ایران این موضوع را از طریق توافقنامه مقر و توافقنامه دوگانه وین دنبال کند، گفت: این توافقنامه‌ها مبنای روابط حقوقی دیپلماتیک است که ایران با استناد به آنها می‌تواند اعتراض را از طریق نهادهای ذیربط به رویکرد آمریکا پیگیری کند.

انتهای پیام

کد N222937

وبگردی