آفتاب
تحولات افغانستان/

13 عضو طالبان بازداشت شدند/ ادعای شش نامزد انتخاباتی درباره تقلب در انتخابات

13 عضو طالبان بازداشت شدند/ ادعای شش نامزد انتخاباتی درباره تقلب در انتخابات

بازداشت 13 عضو طالبان و ادعای شش نامزد انتخاباتی درباره تقلب در انتخابات از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در جریان عملیات نظامی در 24 ساعت گذشته در بخشهای مختلف این کشور 13 شبه نظامی بازداشت شدند.

نیروهای امنیت ملی افغانستان عملیات پاکسازی را در ولایت های کابل، قندهار، لوگر انجام داده که در جریان این عملیات 13 شبه نظامی بازداشت و 11 بمب کنار جاده ای و مین که از سوی شبه نظامیان در هفت ولایت جاسازی شده بود، خنثی شد.

نیروهای افغانی بر عملیات خود علیه طالبان در آستانه خروج نظامیان خارجی از این کشور در سال 2014 افزده اند، این درحالیست که سرکردگان طالبان هنوز درباره این عملیات اظهار نظر نکرده اند.

خبر دیگر اینکه عبدالله عبدالله ساعاتی پس از اعلام نتایج 10 درصد آرای شمارش شده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ضمن ابراز خرسندی از نتایج آرا از مقامات کمیسیون انتخاباتی خواست تا با شفافیت به کار خود ادامه دهند.

اشرف غنی احمدزی نیز که 36.7 درصد آرا را کسب کرد، انتخابات افغانستان را همچون مسابقه فوتبال خواند که نتایج آن تا دقیقه 90 تغییر می کند.

وی تاکید کرد که تا اعلام شمارش نهایی آرا باید صبر کرد و نتایج 10 درصد نمی تواند تصویر کلی از نتیجه نهایی را نمایش دهد.

عبدالرب رسول سیاف٬ زلمی رسول٬ قطب الدین هلال٬ محمد شفیق گل آغا شیرزی، داوود سلطان زوی و هدایت امین ارسلا نیز ضمن مطرح کردن ادعای تخلف و تقلب در انتخابات تاکید کردند که کمیسیون مستقل انتخابات باید آرای سالم را از آرای ناسالم تفکیک می کرد.

همچنین "زلمای رسول" که گفته می شود نامزد مورد حمایت "حامد کرزای" است، با کسب 9.8 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. به گفته "یوسف نورستانی" رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این نتایج پس از شمارش بیش از 500 هزار رای از بین 7 میلیون رای ماخوذه اعلام شده است.

قرار است نتایج شمارش آرا به مرور و طی روزهای آینده اعلام شود. گمانه زنی ها حاکی است عبدالله و غنی دو نامزدی هستند که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه می یابند.

کد N222870

وبگردی