آفتاب

وکیل سیف‌الاسلام قذافی انتقال موکلش را به لاهه خواستار شد

وکیل سیف‌الاسلام قذافی انتقال موکلش را به لاهه خواستار شد

وکیل سیف‌الاسلام قذافی ضمن تاکید بر اینکه امکان محاکمه عادلانه موکلش در لیبی وجود ندارد، از جامعه جهانی خواست بر مقامات لیبیایی برای تحویل وی به دادگاه کیفری بین‌المللی فشار بیاورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان جونز، وکیل سیف‌الاسلام قذافی، پسر دوم معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در جواب این سوال که آیا قذافی در معرض شکنجه قرار می‌گیرد یا نه، گفت: خوشبختانه من نتوانستم با موکلم گفت‌وگو کنم و از سلامتی وی با خبر شوم. وی در مکانی سری و دور از جهان خارج به سر می‌برد و خانواده‌اش نیز نتوانستند با وی تماس بگیرند و یا با وی دیداری داشته باشند.

وی در خصوص اینکه چرا همچنان وکیل مدافع سیف‌الاسلام است، گفت: سیف‌الاسلام پیشتر گفته بود که می‌خواهد وکیلی داشته باشد تا نماینده وی در مقابل دادگاه کیفری و همچنین دادگاه‌های لیبی باشد.

جونز در خصوص دستیابی به فرصتی برای محاکمه عادلانه سیف‌الاسلام قذافی، تاکید کرد: هیچ فرصتی برای محاکمه عادلانه سیف‌الاسلام در لیبی وجود ندارد. محاکمه وی صوری خواهد بود و اگر به اعدام محکوم شود،‌ اقدامی خارج از چارچوب قضایی است.

وی افزود: حبس سیف‌الاسلام قذافی دو سال بدون هیچ مجوز قانونی و بدون هیچ سند و مدرکی علیه وی به طول انجامید و به گزارش دیده‌بان حقوق بشر وی را مجبور به اعتراف کردند. زمانی که علی زیدان، نخست‌وزیر سابق لیبی به خاطر زندگی خود و به این دلیل که می‌دانست هیچ‌گونه دادگاه عادلانه‌ای در این کشور وجود ندارد، گریخت پس چگونه ممکن است سیف‌الاسلام قذافی به صورت عادلانه محاکمه شود؟!

جونز در خصوص تبرئه احتمالی قذافی گفت: اتهامات وارده به یک فرد دلیلی بر گناهکار بودن وی نیست. همچنین هیچ فرصتی برای تبرئه وی وجود ندارد چرا که قضات دادگاه می‌دانند که از آنها خواسته شده موکل مرا با توجه به اوضاع وخیم امنیتی و ترورهایی که در لیبی صورت می‌گیرد، محکوم کنند. شبه‌نظامیان لیبیایی توانستند بر کنگره ملی لیبی (پارلمان) برای تدوین قوانین فشار بیاورند و اگر وضعیت به همین صورت پیش برود آنها کنترل قانون را نیز در دست می‌گیرند.

جونز در خصوص دیدار با موکل خود تاکید کرد: نتوانستم موکل خود را ببینم. وکیل قبلی وی در دیدار اخیرش با قذافی بازداشت شده و حتی وکیلان عبدالله سنوسی نیز نمی‌توانند موکلشان را ببینند، تنها راهی که می‌توانم از طریق آن با موکلم دیداری داشته باشم تحویل وی به دادگاه کیفری بین‌المللی است.

وی در خصوص همکاری مقامات لیبی با هیات دادگاه، گفت: من نماینده سیف‌الاسلام قذافی در دادگاه کیفری بین‌المللی هستم. لیبی به همکاری با این دادگاه پایبند است و باید وی را به این دادگاه تحویل بدهد.

جونز در خصوص احتمال محاکمه تلویزیونی سیف‌الاسلام قذافی و عدم انتقال وی از زندان الزنتان به طرابلس گفت: کاملا واضح است که طرابلس امن نیست و در صورتی که وی به طرابلس انتقال داده شود، زندگی‌اش در معرض خطر خواهد بود.

مقامات لیبیایی تصمیم گرفتند تا موکل مرا از طریق یک اداره تلویزیونی محاکمه کنند. اگر این مقامات می‌خواهند عدالت را اجرا کنند باید هر چه سریعتر قذافی را به دادگاه کیفری تحویل دهند.

جونز همچنین تصریح کرد: نیاز مبرمی به تحویل قذافی به دادگاه کیفری بین‌المللی وجود دارد چرا که همواره در خصوص حقوق اصلی وی در لیبی نقض‌هایی صورت می‌گیرد. من همچنین تاکید می‌کنم که جامعه جهانی نباید در قبال چنین اقدامات و رخدادهایی سکوت کند.

وی افزود: جامعه جهانی نباید به ظلم و شکنجه و همچنین اعدام غیرقانونی قذافی رضایت دهد بلکه باید بر لیبی فشار بیاورد تا به تعهدات خود در قبال دادگاه کیفری بین‌المللی پایبند باشد.

انتهای پیام

کد N222729

وبگردی