آفتاب

سکوت احزاب در بزنگاه یارانه‌ها

سکوت احزاب در بزنگاه یارانه‌ها

طی روزهای اخیر در کنار پیام تعدادی از مراجع تقلید، ده ها نفر از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان مدنی با اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی از مردم خواسته اند اگر نیازی به یارانه پرداختی از سوی دولت ندارند، از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.



به گزارش آفتاب به نقل از  جام جم دور تازه‌ای از ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی در چارچوب اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در حالی آغاز شده که آمارها نشان می‌دهد بدون انصراف داوطلبانه بخش قابل‌توجهی از یارانه‌بگیران، دولت نمی‌تواند به اهداف پیش‌بینی شده در قانون هدفمندی دست یافته و از درآمدهای حاصل ازآن برای تقویت زیرساخت‌های توسعه استفاده کند.

بر همین اساس طی روزهای اخیر در کنار پیام تعدادی از مراجع تقلید، ده ها نفر از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان مدنی با اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی از مردم خواسته اند اگر نیازی به یارانه پرداختی از سوی دولت ندارند، از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

با این همه آنچه در شرایط حساس ثبت نام دریافت یارانه حائز اهمیت است، مشارکت نکردن احزاب سیاسی در موضعگیری در قبال رویدادی است که یکی از مهم ترین فرازهای اقتصاد سیاسی به شمار می رود.

با وجود تمامی ادعاهای موجود احزاب درباره نقش آفرینی در سپهر سیاست، آنها کمترین نقش را در دعوت مردم به دریافت نکردن یارانه یا دست کم موضعگیری درباره نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها داشته اند.

با توجه به اظهارنظرهای فعالان حزبی در این رابطه، به نظر می رسد دلیل اصلی نبود مشارکت احزاب در اظهارنظر رسمی در این باره، نبود برنامه ای همه جانبه در بین احزاب سیاسی است، به طوری که آنها قدرت موضعگیری درباره یکی از مهم ترین رخدادهای سیاسی - اقتصادی کشور را از دست داده و نمی توانند به نقش خود به عنوان یک نهادمدنی که مشارکت در تصمیم گیری های مهم کشور است، عمل کنند.

چنین وضعی، بازتابی عینی از اظهارات چند ماه قبل رییس جمهور است که در جمع مدیران وزارت کشور گفت: «اصلا حزبی در کشور ما وجود ندارد و جناحی هم وجود ندارد؛ همه اش الفاظ است... بحث های قبیله ای است. هرجمعی گوشه ای جمع شده اند. کرکره ها هم پایین است. موقع انتخابات کرکره ها بالا می رود، چراغ روشن می شود، دم مغازه آب و جارو می شود، سر و صدا شروع می شود، انتخابات هم که تمام می شود کرکره دوباره پایین کشیده می شود.»

ضعف احزاب در کشور ما موضوعی مربوط به سال های اخیر نیست و به دلایلی متعدد از جمله علل فرهنگی و تاریخی، نهاد تحزب نتوانسته است در ایران پا بگیرد. با این همه دولت حسن روحانی وعده داده است که برای رشد احزاب در کشورمان تلاش کند و به همین دلیل گام هایی برای برگزاری نشست های هم اندیشی با احزاب برداشته شده و سعی شده تا مقدمات تشکیل دوباره خانه احزاب نیز ایجاد شود.

سکوت بیش از 220 حزب دارای مجوز، درباره ثبت نام یارانه نقدی نشان از آن دارد که هنوز تا رسیدن احزاب به حداقل های کارکردی راهی طولانی در پیش است و اکنون احزاب موجود جز برای انتخابات، برنامه دیگری در دستورکار ندارند!

مصطفی انتظاری هروی
کد N222663

وبگردی