آفتاب

استقرار نیروهای نظامی ارتش در شرق اوکراین/ اتهام‌زنی دوباره رئیس‌جمهور اوکراین علیه روسیه

استقرار نیروهای نظامی ارتش در شرق اوکراین/ اتهام‌زنی دوباره رئیس‌جمهور اوکراین علیه روسیه

دولت اوکراین در پی وقوع درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در شرق این کشور و برای مقابله با اقدامات شبه‌نظامیان حامی روسیه و علی رغم هشدارهای مکرر از سوی کرملین در شرق این کشور سرباز مستقر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "اولکساندر تورچینوف"، رئیس‌جمهوری اوکراین با متهم کردن مسکو به خاطر اقدامات و تشکیلات برای انجام ناآرامی‌ها در اوکراین گفت: چنین عملیات ضد تروریستی با مقیاس عظیم تضمین خواهد کرد که دولت روسیه نخواهد توانست سناریوی را که در شبه جزیره کریمه ترتیب داد در شرق اوکراین نیز بار دیگر تکرار کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین به هر کس که سلاح خود را در شرق اوکراین امروز (دوشنبه) تحویل مقام‌های اعمال قانونی دهد، تضمین داد تا او را عفو کند.

اوایل روز یکشنبه نیز نیروهای ویژه اوکراینی با شبه‌نظامیان حامی روسیه در حومه اسلاویانس واقع در شرق اوکراین به تبادل آتش پرداختند؛ این اولین تبادل آتش درشرق اوکراین از زمان بروز درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در این منطقه محسوب می‌شود.

آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین نیز چنین حملاتی را یک اقدام تهاجمی و خصمانه از جانب روسیه در قلمرو اوکراین دانست و اعلام کرد، نیروهای ویژه اوکراینی که حدود 12 هزار تن هستند از داوطلبان اوکراینی و حامی دولت کی‌یف محسوب می‌شوند که قرار است در منطقه مستقر شده و به مقابله با نیروهای حامی دولت روسیه در منطقه بپردازند.

وزارت کشور روسیه نیز بلافاصله حکم رئیس جمهوری اوکراین را رد کرده و آن را یک حکم مجرمانه خواند و مقام‌های دولت کی‌یف را به استفاده از نیروهای رادیکالی نئونازی برای مقابله با نیروهای حامی روسیه متهم کرد.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در یک نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل که اواخر روز یکشنبه برگزار شد این ادعا را رد کرد که مسکو در این درگیری‌ها در اوکراین دست داشته است.

وی گفت: این غرب است که باید این فرصت را تعیین کند که از وقوع جنگ داخلی در اوکراین جلوگیری به عمل آورد. برخی از افراد شامل اعضایی که در شورای امنیت سازمان ملل هستند، نمی‌خواهند که دلایل حقیقی را برای آنچه که در اوکراین در حال رخ دادن است ببینند و به صورت مداوم می‌خواهند تقصیرها را به گردن مسکو بیاندازند.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: جامعه بین‌الملل باید از تمامی افرادی که قدرت را در کی‌یف در دست دارند بخواهد تا جنگ علیه شهروندان این کشور ساکن جنوب و شرق اوکراین را متوقف کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات شتابزده دولت کی‌یف تهدیدی است برای اوکراین و باعث می‌شود تا این کشور به چند بخش تقسیم شود، افزود: برخی معتقدند که مسکو در این رخدادها دست دارد و نمی‌ خواهند به سایر گزینه‌ها دقت کنند.

سامانتا پاور، ‌سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در پاسخ به صحبت‌های چورکین گفت: این یک اعتراض نیست بلکه یک عملیات تخصصی نظامی محسوب می‌شود.

درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در چندین حوزه شهری در شرق اوکراین به وقوع پیوسته است که از جمله آن می‌توان به شهر صنعتی دونتسک اشاره کرد؛ شهری که جمعیت فراوانی از روس زبان‌ها در آن ساکن هستند و حامی ویکتور یانوکوویچ ، رئیس جمهوری برکنار شده و فراری اوکراین محسوب می‌شوند.

قومیت روس در شرق اوکراین به شدت نگران این مساله هستند که دولت جدید حامی غرب کی‌یف آن‌ها را سرکوب کند.

همچنین تعداد زیادی از شهرداری‌ها و ساختمان‌های دولتی در شرق اوکراین توسط جمعیت زیادی از حامیان رفراندوم شبه جزیره کریمه به تصرف درآمده و احتمال این مساله وجود دارد که این مناطق نیز اعلام خودمختاری کنند.

در همین حال تنها مساله مورد تایید از تعداد قربانیان درگیری‌های اخیر در اسلاویانسک در میان نیروهای دولتی اوکراین اعلام شده است.

رئیس‌جمهوری موقت اوکراین اعلام کرد: یک مقام ارشد سرویس امنیت اوکراین در این درگیری‌ها کشته شده و دو سرهنگ دیگر نیز در یک حمله مسلحانه که روز یکشنبه رخ داد، زخمی شدند.

وی افزود: شبه‌نظامیان حامی روسیه مسئول این حمله هستند.

ولادیمیر کولودچنکو، یکی از قانونگذاران در منطقه که شاهد این حمله بود، گفت: خودرویی با چهار فرد مسلح به یک منطقه جنگلی وارد شد و سربازان دولت اوکراین را که در آنجا مستقر بودند، به گلوله بست.

وی با ابراز نگرانی نسبت به این حمله آن را یک اقدام تحریک‌آمیز دانست و اعلام کرد، این تلاشی برای توجیه کردن تمامی حملات در اسلاویانسک محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N222175

وبگردی