آفتاب

ناصری: به تنوع قومیتی به عنوان فرصت نگریسته شود/از آموزش زبان‌های محلی نگران نشویم

ناصری: به تنوع قومیتی به عنوان فرصت نگریسته شود/از آموزش زبان‌های محلی نگران نشویم

یک عضو شورای عالی بنیاد باران با بیان اینکه "تنوع قومی و مذهبی در ایران نه یک تهدید بلکه یک فرصت است"، گفت: باید حکومت مرکزی تلاش بیشتری برای پاسخگویی به مطالبات اقلیت‌های قومی و مذهبی داشته باشد.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "گفتمان انسان‌گرایانه که به اصالت انسان تاکید دارد، مسأله قومیت را یک فرصت تلقی می‌کند"، خاطرنشان کرد: گفتمان انسان‌گرایانه با گفتمان دینی منطبق است زیرا در گفتمان دینی خداوند انسان را به عنوان اساس خلقت مطرح می‌کند.

این فعال سیاسی افزود: خداوند در سوره احزاب تاکید می‌کند که کوه‌ها و آسمان و زمین امانت الهی را نپذیرفتند ولی انسان آن را پذیرفت. در واقع این دیدگاه تاکید بر اصالت انسان‌گرایی است. من معتقدم گفتمان دینی بر انسان‌گرایی تاکید دارد. از سوی دیگر خداوند در سوره حجرات تنوع و تکثر انسان‌ها را یک هدیه الهی مطرح می‌کند و این هدیه برای شناخت انسان‌هاست. در واقع بر اساس این آموزه‌ها تکثر و تنوع و نه یکپارچگی و وحدت، اصالت پیدا می‌کند.

ناصری همچنین خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر بیان می‌کند که باید به عنوان یک حاکم اسلامی به اصالت انسان‌ها و حقوق کسانی که حتی با وی اشتراک دیدگاه ندارند احترام بگذارد زیرا همه انسان‌ها در خلقت خداوند مشابه هستند. بنابراین ما نیز اگر بخواهیم با این دیدگاه به مسأله قومیت‌ها بنگریم، دیگر تنوع قومی تهدیدی نخواهد بود بلکه حتی تعامل با آن یک تکلیف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درگیری‌های قومی و مذهبی در خاورمیانه‌ و کشورهای اسلامی اظهار کرد: در حکومت‌های دموکراتیک، تنوع قومی و مذهبی به یک عنوان یک فرصت شمرده می‌شود اما در کشورهای غیردموکراتیک و استبدادی این مسأله یک تهدید است. در حکومت‌های استبدادی، رأی فردی مطرح است؛ بنابراین گفت‌وگوهای عقلانی در این جوامع شکل نمی‌گیرد و حقوق اقلیت نیز در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا ساختارهای سیاسی توتالیتر و استبدادی به دنبال این هستند که خود مصلحت جامعه را احراز کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در واقع ریشه درگیری‌های قومی و مذهبی خاورمیانه، به توجه نکردن حکومت به حقوق اقلیت‌ها برمی‌گردد؛ بنابراین می‌توان گفت که اگر ساختارهای سیاسی و مدنی به خوبی شکل نگیرد، نگرانی برای ایجاد درگیری‌های قومی همواره وجود دارد.

این عضو شورای عالی بنیاد باران همچنین اظهار کرد: حکومت‌های مرکزی باید ساختار دموکراتیک خود را تقویت کنند و به حقوق اقلیت‌ها توجه داشته باشند و اکنون به دلیل وجود نگاه ارباب و رعیتی در حکومت‌های منطقه، درگیری‌های قومی و مذهبی وجود دارد.

ناصری با اشاره به حادثه گروگان‌گیری مرزبانان افزود: در این حادثه مولوی عبدالحمید - امام جمعه اهل سنت زاهدان - به عنوان یک ایرانی و در عین حال یک کاریزمای محلی توانست یک حق غصب شده توسط یک گروه متجاوز غیر مدنی را استیفا کند؛ کاری که یک حکومت مرکزی پر قدرت ماه‌ها نتوانست در چارچوب‌های متعارف انجام دهد؛ این یعنی ظرفیت بالای اقوام و بزرگان قومی.

این عضو بنیاد باران همچنین با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی، خاطرنشان کرد: در عرصه جنگ تحمیلی نیز قومیت‌های مختلفی برای مقابله با دشمن نقش‌آفرینی کردند. دغدغه آنها نیز حفظ هویت ملی، سرزمینی و قومی خود بود.

وی با بیان اینکه "متأسفانه این تنوع قومی و مذهبی توسط حکومت مرکزی مورد توجه قرار نگرفته است"، گفت: ایران سرزمینی چندقومی است و این هویت، تاریخی و بومی بوده است. ما اکنون در 50 درصد جغرافیای کشور بیش از 30 قوم داریم که برخی از آنها در عرصه مهاجرت‌های تاریخی به کشور وارد شده‌اند اما در این مدت هویت ایرانی تغییری پیدا نکرد. اکنون جمهوری اسلامی ایران باید توجه بیشتری به این عناصر هویت ایرانی داشته باشد و همچنین به حساسیت فرهنگی اقوام و عدالت‌طلبی و امنیت محلی توجه بیشتری داشته باشد.

ناصری همچنین با بیان اینکه "دولت مرکزی باید به مطالبات محلی و بومی اقلیت‌های توجه بیشتری داشته باشد"، تاکید کرد: حکومت مرکزی نباید نگران آموزش زبان‌های محلی باشد. در این زمینه مثالی وجود دارد؛ شاهان هخامنشی که بزرگترین امپراطوری تاریخ را تشکیل داده بودند، فرمان‌های خود را به مناطق مختلف با زبان‌های همان منطقه ارسال می‌کردند. امروز نیز آموزش زبان‌های قومی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه "تعیین فردی به عنوان دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها در ساختار دولت، حرکتی خوب و قابل ستایش است"، اظهار کرد: معتقدم تاکنون آقای یونسی در حد گفت‌وگو و تفسیر و تحلیل عمل کرده و اقدام عملی برای تحقق خواسته‌های مشروع اقوام صورت نداده است. البته در طول سی و چند سال اخیر در رابطه با تحقق مطالبات اقلیت‌ها کم‌کاری شده است. اکنون زمان آن است که راهکارهای اساسی برای اصلاح ساختارهای دیوان‌سالاری، آموزشی و فرهنگی انجام شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه "امروز ما در عرصه جهانی شدن زندگی می‌کنیم که این عرصه الزامات خود را دارد"، افزود: یکی از بهترین کارها برای حفظ هویت ملی در عرصه جهانی شدن، حفظ و ارتقای فرهنگ قومی و محلی است، زیرا این هویت‌ها در برابر الزامات جهانی شدن بسیار بهتر می‌توانند خود را حفظ کنند.

ناصری در پایان اظهار کرد: بر این اساس باید به این نکته توجه کرد که در عصر جهانی شدن، توجه به تنوع و تکثر قومی و مطالبات اقوام بسیار مفید و ضروری است.

انتهای پیام

کد N221998

وبگردی