آفتاب

نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی بحران اواکراین آغاز شد

نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی بحران اواکراین آغاز شد

تهران - ایرنا- نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی بحران اوکراین و افزایش تنش در شرق این کشور یکشنبه شب پشت درهای بسته آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ˈویتالی چورکینˈ سفیر روسیه در سازمان ملل هنگام ورود به سالن شورای امنیت گفت: روسیه از اظهارات ˈکی یفˈ درباره به کارگیری زورعلیه جدایی طلبان هوادار روسیه بسیار نگران است.

از سوی دیگر ˈمارک لیال گرانتˈ سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز این نشست را فرصتی برای هشدار به روسیه در ارتباط با تحولات شرق اوکراین دانست.

به گفته برخی دیپلمات های شورای امنیت، این جلسه به درخواست روسیه برگزار و مشورت های آن باید پشت درهای بسته انجام شود. ولی فرانسه و برخی دیگر کشورهابه ویژه آمریکا و انگلیس تاکید کرده اند که نشست باید به طور علنی برگزار و ˈیوری سرگئی افˈ نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در آن حضور داشته باشد.

این دیپلمات ها در عین حال هیچ نتیجه ملموسی را برای این نشست که دهمین جلسه شورای امنیت از آغاز بحران اوکراین به شمار می رود، پیش بینی نمی کنند.

یک دیپلمات غربی گفت که این نشست با عدم دستیابی به قطعنامه ای پایان خواهد یافت.

وی افزود: روسیه اظهارات اخیر اوکراین در مورد مقابله با تروریسم را تهدیدی علیه صلح و امنیت می داند و ما نیز به روس ها خواهیم گفت که این بحران از سوی مسکو هدایت می شود و مشابه همان مانور روسیه در شبه جزیره کریمه است.

این در حالی است که الکساندر تورچینوف رییس جمهوری موقت اوکراین روز یکشنبه طی سخنانی با اشاره به حملات گروه های مسلح هوادار مسکو در شرق اوکراین، روسیه را به جنگ علیه کشورش متهم کرد.

آمریکا روسیه را متهم به تحریک وضعیت اوکراین و تلاش برای دخالت نظامی در آن کشور کرده است.مقام های روسیه می گویند قصد تصرف شرق اوکراین را ندارند.

**مترجمام**1480**1552
کد N221993

وبگردی