آفتاب

راشاتودی: پیش از ابوطالبی ظریف و احمدی‌نژاد نیز به تسخیر سفارت آمریکا متهم شده بودند

راشاتودی: پیش از ابوطالبی ظریف و احمدی‌نژاد نیز به تسخیر سفارت آمریکا متهم شده بودند

یک کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی گفت که تصمیم واشنگتن برای صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل مذاکرات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاوه افراسیابی، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با راشا تودی تاکید کرد که اقدام وزارت امور خارجه آمریکا نشان دهنده قدرت جمهوری‌خواهان در تصمیم‌گیری‌های این کشور است.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشرفت‌های اخیر در روابط میان تهران و واشنگتن چرا چنین تصمیمی از سوی آمریکا اتخاذ شده است؟ ‌گفت: تصمیم کاخ سفید بسیار تاسف برانگیز و قانونی بودن آن مورد شک و تردید است و به لحاظ سیاسی عاقلانه نیست.

افراسیابی افزود که این مساله هم‌چنین نشان می‌دهد کاخ سفید گروه‌های راست‌گرا در کنگره این کشور که همواره با مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران و موفقیت توافق ژنو مخالفت کرده‌اند خشنود کرده است. این گروه‌ها اکنون کنترل این مساله را به دست گرفته‌اند و با شیطنت در این مساله می‌خواهند حسن نیت موجود میان آمریکا و ایران را که در نتیجه موفقیت هسته‌ای به دست آمده از بین ببرند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این اقدام با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته و سران آمریکایی باید با آن مخالفت کنند.

افراسیابی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی درباره حقانیت و قانونی بودن اقدام آمریکا برای ندادن اجازه ورود به حمید ابوطالبی گفت: این تصمیم آمریکا را در تضاد با تعهدات بین‌المللی‌اش قرار می‌دهد. آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل باید به یکسری تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. به عنوان مثال این کشور موظف است حساب نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل را از دیپلمات‌های خارجی که قصد ورود به آمریکا دارند جدا کند.

او تاکید کرد: آمریکا نمی‌تواند تصمیم بگیرد ایران چه کسی را به عنوان نماینده‌اش در سازمان ملل انتخاب کند. در حقیقت ایران یک دیپلمات شایسته را برای این کار انتخاب کرده و حمید ابوطالبی دیپلماتی تحصیلکرده، امروزی و عملگراست.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوال این خبرنگار درباره سناریوی آمریکا در مورد حمید ابوطالبی آن را یک داستان قدیمی و تکراری خواند و گفت: قبل از هر چیز این یک گزارش دروغ است چون حمید ابوطالبی مشخص کرده که در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران تنها نقش یک مترجم را داشته و در ابتدا که سفارت آمریکا اشغال شده وی حتی در آن جا حضور نداشته است.

وی ادامه داد: این یک اتهام مشابه است که پیش از این نیز علیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مطرح شده بود. چند سال قبل وی نیز به مشارکت در این جریان متهم شد و من به شخصا مجبور شدم به دانشگاه سانفرانسیسکو بروم و از راهنمای وی نامه‌ای بگیرم که ثابت کند ظریف در آن زمان در سانفرانسیسکو بوده و در میان دانشجویانی که سفارت را اشغال کردند حضور نداشته است. هم‌چنین اتهامات مشابه دیگری نیز علیه محمود احمدی‌نژاد در سال 2005 مطرح شده بود.

افراسیابی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام می‌تواند تاثیری بر روابط ایران و آمریکا داشته باشد، اظهار کرد: من فکر می‌کنم این اتفاق دارای تاثیراتی منفی است. در ایران این اقدام نشانه دیگری است از زورگویی‌های آمریکا و نمونه‌ای است آشکار از خصومت این کشور علیه ایران.

او تشریح کرد: آمریکا می‌توانست به طور محتاطانه مانع از این اتفاق شود اما آن‌ها زمانی که گروه‌های راست‌گرا در کنگره آمریکا با استناد به دروغ‌هایی از رسانه‌های راست‌گرا هم‌چون شبکه فاکس‌نیوز و بدون تحقیق در مورد این مساله به این دروغ‌ها اعتبار بخشیدند. پس از آن نیز کنگره در اقدامی بی‌سابقه قانون منع ورود ابوطالبی را دوباره به رای گذاشت و با آن به طور یکپارچه موافقت کرد در نتیجه کاخ سفید با دستپاچگی از خواست کنگره پیروی کرد که به واقع تاثیر بدی روی روابط ایران و آمریکا و مذاکرات هسته‌ای کنونی خواهد گذاشت.

این تحلیلگر سیاسی در پایان متذکر شد که این اقدام آمریکا به طور مستقیم موجب خرسندی اسرائیل که همواره از منتقدان سیاست‌های اخیر آمریکا در قبال ایران است، خواهد شد و بیان کرد حتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با سابقه‌ای که در مخالفت با جنگ دارد باید این حقیقت را بپذیرد که در این کار یک روند رو به تکامل در جریان است و اکنون وزارت امور خارجه به طور آشکارا در برابر فشارهای راست‌گرایان فرو ریخته و اکنون ما شاهد نتیجه آن هستیم.

انتهای پیام

کد N220934

وبگردی