آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

نبض توسعه اقتصادی گیلان در صنعت و حمل و نقل می تپد/ عقب ماندگی های استان جبران شود

نبض توسعه اقتصادی گیلان در صنعت و حمل و نقل می تپد/ عقب ماندگی های استان جبران شود

رشت – خبرگزاری مهر: گردش چرخ های اقتصاد و توسعه استان گیلان همواره در گرو داشتن صنعت حمل و نقل ایمن و پیشرفته است بنابراین روند توسعه بخش حمل و نقل در استان باید شتاب گیرد و عقب ماندگی های گذشته نیز برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت حمل و نقل ایمن یکی از نیازهای اساسی هر جامعه ای است که باید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گیرد.

با توجه به نقش برجسته و ممتاز حمل ونقل جاده اي در اقتصاد كشور، حركت اين زير بخش در مسير توسعه ضرورتي مسلم است.

بدون شک توسعه صنعت حمل و نقل زمینه ساز اقتصادی پویا است و این صنعت به عنوان موتور محرکه توسعه همه جانبه دیگر صنایع کشور قلمداد می شود.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار مهر به سراغ تعدادی از همشریان گیلانی رفته و در این زمینه با آنان گفتگویی انجام داده است.

یک شهروند رشتی به مهر می گوید: حمل و نقل امروزه از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

کامران سجودی افزود: حمل و نقل یک زیر ساخت اساسی در توسعه اقتصادی کشورها است از اینرو برای داشتن اقتصاد پویا در ایران به ویژه در استانی همچون گیلان باید سیستم حمل و نقل ایمن و پیشرفته در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهارداشت: گیلان ظرفیت های خوبی برای توسعه صنعت حمل و نقل در  شمال کشور برخوردار است بنابراین مسئولان باید از این فرصت مهم اقتصادی با برنامه ریزی هدفمند نهایت بهره را ببرند. 

گیلان فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل دارد

این شهروند رشتی گفت: نبض توسعه اقتصادی و پویایی شهرها و روستاها در دستان فعالان عرصه حمل و نقل می‌تپد.

وی افزود: بخش حمل و نقل از جمله بخش‏ های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تاثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‏شود.

وی ادامه داد:  حمل و نقل امروزه به عنوان يكي از شاخص هاي اصلي توسعه ‌يافتگي جوامع بشري است كه روند توسعه آن نقش مهمي در تكامل جوامع بشري داشته و دارد.

شهروندی از انزلی هم به خبرنگار مهر گفت:  دستيابي به شبكه حمل و نقل پويا، ايمن و اقتصادي به عنوان يكي از معيارهاي توسعه ‌يافتگي در جهان امروزي محسوب مي‌ شود.

جلال رجبی افزود: در عصر حاضر از حمل و نقل نه به عنوان يك واسطه براي مبادلات تجاري بلكه به عنوان بستر و سنگ بناي جهش هاي اقتصادي و دروازه ارتباطات تجاري ـ فرهنگي در ميان ملل مختلف ياد مي ‌كنند.

 وی اظهارداشت: حمل و نقل به عنوان يكي از شاخص هاي كلان اقتصادي در هر كشور به شمار مي ‌رود و سهمي كه بخش حمل و نقل در توليد ناخالص داخلي به خود اختصاص مي ‌دهد بيانگر اهميت آن در كل اقتصاد كشور است.

این شهروند انزلیچی گفت: جهش  اقتصادي كشورهاي توسعه‌ يافته به دليل اتخاذ روش هاي صحيح حمل و نقلي بوده و اهميت حمل و نقل تا بدان حد است كه متخصصان و محققان اقتصاد، حمل و نقل را زيربناي توسعه كشورها تلقي مي کنند.

پایانه سازی در بندر انزلی حیاتی است

وی افزود:  انزلی از شهرستان مهم اقتصاد و تجارت در گیلان است بنابراین می تواند در بخش حمل و نقل نقش برجسته ای را ایفا کند.

یک شهروند از آستارا نیز به خبرنگار مهر اذعان داشت: این شهرستان مرزی دارای ظرفیت‌ های بالقوه اقتصادی است که باید با تلاش ‌های روزافزون مسئولان این ظرفیت‌ ها بالفعل تبدیل شود.  

قاسم صفایی گفت: آستارا از قابليت هاي بسياري در توسعه حمل ونقل جاده اي بهره مند است از اینرو می طلبد مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

وی افزود: پايانه مرزي آستارا در مرز مشترك  گيلان با كشور جمهوري آذربايجان بعنوان تنها راه مواصلاتي استان با جمهوري آذربايجان و كشورهاي تازه استقلال يافته و حتي بعنوان دروازه ورود به اروپا و بعنوان مرز امين در كشور محسوب مي شود.

این شهروند آستارایی تاکید کرد: بهره برداري از پايانه مرزي آستارا باعث رونق مبادلات تجاري و بازرگاني، تسريع و تسهيل در انجام تشريفات قانوني ورود و خروج كالا و مسافر و فراهم شدن امكان دستيابي به بازارهاي شمال اروپا و روسيه خواهد شد.

به هر حال گيلان به دلائل شرايط منحصر به فرد حمل و نقلي از جمله وجود مرز زميني و دريايي، واقع شدن در مسير كريدور شمال- جنوب، موقعيت توريستي و گردشگري، تراكم نسبي جمعيت، نزديكي شهرها و روستاها، فاصله كم مركز جمعيتي در استان و به اصطلاح تراكم شهرها از موقعيت ويژه و ممتازي در حمل و نقل برخوردار بوده است.

بخش حمل و نقل جاده اي استان از سه زير بخش حمل و نقل كالا، مسافر و بين المللي تشكيل شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان در این زمینه با تاکید بر وجود توانمندی های فراوان در منطقه گفت: توسعه بخش حمل و نقل گیلان نیازمند نگاه ویژه است.

ناصر آل محمدی افزود: مرزی بودن، قرار داشتن در کریدور شمال جنوب و گردشگری از جمله ظرفیت هایی است که داشتن نگاه ویژه به حمل ونقل را در گیلان ضروری کرده است.

توسعه صنعت حمل و نقل شکوفایی اقتصادی گیلان را به همراه دارد

وی همچنین با بیان اینکه همه توان موجود در استان باید برای رفع چالش های حمل و نقل بکارگرفته شود، اظهارداشت: زیرساخت ها، اقتصاد و بازرگانی، صنعت، شرکت های حمل ونقل و قوانین از ابعاد مهم این بخش است که باید بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.

مدیرکل حمل ونقل و پایانه های گیلان گفت: توجه اصولی و کارشناسی شده به ابعاد و شاخص ها، امکان ارائه خدمات حمل ونقلی مطمئن و روان را فراهم می کند.

وی افزود: ارتباط میان صنعت حمل ونقل با بخش های اجتماعی و اقتصادی این باور را تقویت می کند که حمل و نقل از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت و بخش مهمی از زندگی اجتماعی انسانها و کالاها به حساب می آید.

آل محمدی اظهارداشت: وجود یک شبکه حمل و نقل کارا و چابک می تواند مایه تقویت انگیزه تولید کنندگان و سرمنشا ایجاد تقسیم کار در جامعه باشد چرا که از یک سو مواد اولیه و کالاهای واسطه با کمترین هزینه به کارخانه ها می رسد و از سویی دیگر دستیابی به بازارهای مصرفی دوردست سهل تر می شود.

وی اذعان داشت:  بنابراین بهبود و تقویت شبکه حمل ونقل می تواند عامل مهمی در جهت کاهش بهای قیمت تمام شده کالاها و خدمات، رشد تجارت و در نهایت رسیدن به سطح بالای توسعه اقتصادی باشد و مزایا و منافع زیادی از بهبود وضع صنعت حمل ونقل کشور عاید اقشار مختلف جوامع خواهد شد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گیلان افزود: سرمایه گذاری در حمل ونقل موجب بهبود تجارت و توریسم شده و به افزایش رشد اقتصادی این کشورها منتهی و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل ونقل را فراهم آورده است.

بدون شک گیلان دارای هفت پایانه مسافری در سطح شهرهای مختلف دارد البته این به منزله این نیست که از 16 شهرستان استان فقط هفت شهر دارای شرکت های مسافری هستند.

در بقیه شهرها خود شرکت ها حمل و نقل مسافری فضاهای دارند  که در این فضا ها به  مسافران سرویس دهی می کنند.

گیلان 7 پایانه مسافری و 4 پایانه باری دارد

علاوه بر بحث مسافری در چهار شهر استان رشت، آستارا، انزلی و لوشان هم پایانه بار وجود دارد که بطور متمرکز  کار های مربوط به حمل بار را پوشش می دهند.

گیلان دارای 120 شرکت مسافری و 160 شرکت حمل بار دارد،  9 هزار و 400 خودرو  در استان گیلان شماره گذاری شده است که سه هزار و 100 دستگاه  بخش مسافر و شش هزار و 300 دستگاه در بخش  حمل کالا به فعالیت مشغول هستند.

از مجموع این خودروها 212 دستگاه ( اتوبوس )، هزار و 62 دستگاه ( مینی بوس )، هزار و 800 دستگاه ( سواری) و شش هزار و 300 دستگاه در بخش حمل کالا به خدمت رسانی مشغول هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در زمینه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور همبستگی و هم افزایی میان توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر وجود دارد.

حسن تامینی افزود:  همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی میزان ارزش افزوده بخش حمل و نقل نیز افزایش می یابد و به همین دلیل است که توسعه و رشد اقتصادی بسته به توسعه بخش حمل ونقل نیز افزایش می یابد.

وی اظهارداشت:  فعالیت های حمل ونقل از جمله فعالیت های اساسی و زیربنایی برای رشد و اقتصادی منشاء تحول و دگرگونی است.

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت حمل ونقل نیروی محرکه توسعه کشور است و استعداد، کارآمدی و توانمندی این صنعت زمینه ساز توسعه پایدار است.

وی افزود: استان گیلان به دليل بهره‌مندي از منابع طبيعي، استقرار در مسير كريدورهاي ارتباطي شمال به جنوب و غیره  از امكانات بالقوه و امتياز رقابتي خاصي براي حمل و نقل برخوردار است.

تامینی اظهارداشت: صنعت حمل و نقل يكي از پرسودترين صنايعي است كه در اقتصاد ملي كشورها تاثير مي‌گذارد و به يقين ايران نيز از اين قاعده مستثنی نيست.

وی یادآورشد:  ناوگان حمل و نقل بار و مسافر كشور به ویژه گیلان متناسب با نيازهاي امروز نيست و بايد از نظر كمي و كيفي ارتقا يابد.

توسعه نوسازی ناوگان صنعت حمل و نقل ضرورتی اجتناب ناپذیر در گیلان است

با وجود این توسعه نوسازی ناوگان صنعت حمل و نقل ضرورتی اجتناب ناپذیر در کشور به ویژه گیلان است متاسفانه عمر ناوگان طبق استاندارد هنوز در ایران مشخص نشده که چقدر است ولی بر اساس بخشنامه ای که معاون اول رئیس جمهور که در سال 1383 ابلاغ کرده است.

بر اساس این بخشنامه سن سواری پلاک عمومی 15 سال، مینی بوس 20 سال، کامیون و تریلر 25 سال و اتوبوس بین شهری را 25 سال تعیین شده است.

از مجموع 212 اتوبوس در استان سن 20 دستگاه بالای 25 سال بوده و به عبارتی در بخش اتوبوس 9 درصد ناوگان فرسوده است.

از مجموع هزار و 62 دستگاه مینی بوس  که سن 906 دستگاه بالای 20 سال بوده  به عبارتی در بخش مینی بوس  85 درصد ناوگان فرسوده است.

از مجموع سواری های پلاک عمومی  سن 211 دستگاه بالای 15 سال است که 12 درصد ناوگان در این بخش فرسوده هستند.

ناوگان باری به دو دسته  زیر 20 کیلومتر و بالای 20 کیلومتر تقسیم می شود. ناوگان باری بالای 20 کیلومتر مجاز به فعالیت هزار و 980 دستگاه بالای 25 سال سن دارد و به عبارتی 38 درصد ناوگان باری استان فرسوده است.

بطور کلی در بخش بار و مسافر  9 هزار و 400 خودروی که در استان وجود دارد سه هزار و 900 خودرو بالای مشخصات سنی هستند که معاون اول ریاست جمهوری در سال 1383 ابلاغ کرده است و به عبارتی  یک سوم ناوگان استان فرسوده هستند.

خوشبختانه از سال 1385 که بحث نوسازی ناوگان بار و مسافر در کشور آغاز شده است طی سالیان گذشته تا حدودی ناوگان حمل و نقل در استان نوسازی شده ولی رضایت بخش نبوده است.

در سنوات گذاشته هزار و 135 دستگاه در بخش های مختلف اتوبوس، مینی بوس، سواری و کامیون در استان گیلان با 27 میلیارد تومان تسهیلات بانکی نوسازی شده است که از این تعداد اتوبوس 51 دستگاه، مینی بوس 59 دستگاه، سواری 783 دستگاه، کامیون 242 دستگاه و سایر موارد 10 دستگاه بوده است.

استاندار گیلان در این خصوص گفت: نوسازي ماشين آلات سنگين راه و شهرسازي در كنار اجراي پروژه هاي عمراني بزرگ داراي اهميت است.

محمد علی نجفی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل استان در زمینه های کالا و حمل مسافر به عنوان یک رویکرد اساسی باید انجام گیرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت جابجایی کالا و ضرورت توجه بیشتر به ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقل در استان اظهارداشت: با توجه به جایگاه مهم گیلان این موارد بایستی مدنظر قرار گیرد.

استاندار گیلان بر لزوم تامین آسايش و امنيت و جان مسافران در جاده ها تاکید کرد و یادآورشد: تمامي تلاش مسئولان در شبکه هاي حمل و نقل باید نوسازي ناوگان و ارتقای کمی و کیفی جاده ها باشد.

به هر حال یکی از مشکلات برخی از شهرهای گیلان کمبود یا نبود پایانه های متناسب با نیاز متقاضیان است. ساخت پایانه ها و زیر ساخت حمل و نقل برعهده شهرداری ها است،  طبق قانون هر شهری بالای 50 هزار نفر جمعیت داشته باشد شهرداری مکلف به ساخت پایانه مناسب است.

شهر لنگرود هنوز پایانه مناسب ندارد

هفت شهر استان گیلان دارای پایانه مسافربری است، شهر لنگرود تنها شهر در استان گیلان هست که بالای 50 هزار نفر جمعیت دارد ولی هنوز پایانه مناسب را ندارد.

در شهرهای رشت، انزلی و لاهیجان با توجه به موقعیت اساسی در عرصه های اقتصادی، تجاری و گردشگری باید پایانه ها بار و مسافر متناسب با نیاز متقاضی گسترش پیدا کند.

در بخش حمل و نقل زیر ساخت ها با شهرداری ها هست. خدمات نرم افزای، شرکت های حمل و نقل، رانندگان، خودرو و غیره را سازمان حمل و نقل و پایانه ها  پیگیری می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید : دستيابي به يك نظام حمل ونقل منظم وگسترده با كارايي زياد از نيازهاي اوليه است تا از این طريق بتوان سطح انتقال را در مقياس كشور بالا برد و تسهيلات حمل ونقل و مسافر بري را در سطح عمومي افزايش داد.

مهرداد لاهوتی افزود: پايانه هاي بار و مسافر از زيرساخت هاي حياتي شهرها و محل تلاقي حمل و نقل برون شهري و درون شهري است.

وی همچنین بر لزوم تنوع در بهره گيري از سامانه هاي حمل و نقل همگاني در تعامل براي كمك به كاهش آلودگي هواي، بهبود وضعيت ترافيك و تامين آسايش و رفاه حال مسافران تاکید کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: ارتقا سطح خدمات و توسعه همه جانبه ارائه خدمات در زمينه ‌‏هاي مختلف حمل و نقلي از جمله اهداف و ضرورت بهره برداري بهينه پايانه هاي بار و مسافر است.

به هر حال داشتن امکانات مناسب و بهره مندی از نیروی انسانی کار آمد در هر کاری از ارکان مهم به شمار می رود ، رانندگانی که در بخش حمل و نقل فعال هستند باید بر اساس یک نظام قانون مند آموزش های لازم را فرا گیرند.

لازمه کار حرفه ای و مقدمه فرهنگ سازی آموزش است

لازمه کار حرفه ای آموزش است و مقدمه فرهنگ سازی نیز آموزش است از اینرو  بر اساس نیاز و الزام قانونی رانندگان باید آموزش های لازم را فرا گیرند

بدون شک همه کسانی که بخواهند در بخش حمل و نقل کالا و مسافر فعالیت کنند نخست باید به ترتیب 46  و 42 ساعت آموزش عمومی و تخصصی این حرفه را فرا گیرند.

رانندگانی که در این بخش به فعالیت مشغول هستند و دارای سابقه زیادی هم هستند متناسب با برنامه های که تدوین شده است سالانه آموزش های ضروری را فرا می گیرند.

تنوع آموزش ها شامل نگهداری وسیله نقلیه، نحوه برخورد با مسافران و صاحبان کالا، تعامل با سایر دستگاه ها، آشنایی با بیمه و غیره است.

خوشبختانه سال گذشته برای نخستین بار آموزش مهمانداری و مهمان پذیری برای رانندگان اتوبوس در استان برگزار شد.

علاوه بر ایام تعطیلات نوروز، تابستان و ایام خاص بقیه روزها اتوبوس ها با 16 نفر بطور میانگین سالانه در سطح جاده ها تردد می کند بنابراین در چنین مواقعی صاحبان سرمایه و رانندگان برای پذیرش و جذب مسافر با یکدیگر رقابت می کنند فراگیری این نوع آموزش ها در جذب مسافر خیلی موثر است.

ایمنی سازی مدارس حاشیه راه ها  به ایمنی رانندگان و دانش آموزان کمک می کند، سال گذشته چهاردهمین مرحله این طرح در گیلان انجام شد، همچنین طرح ایمنی ادوات کشاورزی سال 1391 بصورت پایلوت در کشور برای نخستین بار در استان انجام گرفت.

65 درصد تلفات رانندگی در گیلان مربوط به موتورسواران و عابران پیاده است

باید اذعان کرد 65 درصد تلفات رانندگی در استان مربوط به موتورسواران و عابران پیاده است از اینرو اجرای طرح آموزش موتورسواران و عابران پیاده ضروری انکار ناپذیر در جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، گیلان استان گردشگر پذیر کشور و  محل رفت و آمد مداوم مسافران در تمامی فصول به ویژه بهار و تابستان است از اینرو وزارت راه به استان های همچون گیلان که میزبان مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور و دنیا هستند باید نگاه ویژه ای داشته باشد و اولویت های در خصوص اختصاص اعتبار و تسریع در ارائه خدمات قائل شود.

کد N220692

وبگردی