آفتاب

آرژانتین، انگلیس را به انجام اقدامات خصمانه و تحریک‌آمیز متهم کرد

آرژانتین، انگلیس را به انجام اقدامات خصمانه و تحریک‌آمیز متهم کرد

به دنبال تدارک انگلیس برای انجام رزمایش نظامی در اطراف جزایر فالکلند، آرژانتین، انگلیس را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز و خصمانه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، بوئنوس آیرس به طرح‌های انگلیس برای انجام رزمایش در جزایر فالکلند واکنش نشان داد و این رزمایش را اقدامی خصمانه و تحریک‌آمیز علیه آرژانتین خواند.

آرژانتین همچنین انگلیس را یک قدرت هسته‌ای فراقاره‌ای که به قطعنامه‌های سازمان ملل اعتنا نمی‌کند، خواند.

مقامات آرژانتینی اعلام کردند که یک قطعنامه 1965 سازمان ملل خواهان آن شده که مذاکرات بر سر جزایر فالکلند آغاز شود اما انگلیس در پاسخ گفته است که ساکنان جزایر فالکلند به اتفاق آرا رای دادند به اینکه در انگلیس بمانند و این مساله خاتمه یافته است.

سال گذشته میلادی در یک همه‌پرسی ساکنان جزایر فالکلند با 1513 رای موافق و سه رای مخالف خواهان باقی ماندن در حاکمیت انگلیس شدند.

اخیرا سفیر انگلیس در آرژانتین به وزارت امور خارجه آرژانتین احضار شد و معاون وزیر خارجه این کشور به او نامه‌ای اعتراض‌آمیز داد.

در این نامه آنچه که نمایش قدرت نظامی در اقیانوس اطلس جنوبی که منطقه‌ای صلح‌آمیز است، خوانده شده بود.

کریستینا کرشنر، رئیس‌جمهوری آرژانتنین اوایل ماه جاری میلادی مدعی شد که جزایر فالکلند یک پایگاه هسته‌ای ناتو که انگلیس عضو آن است، می‌باشد.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت که رزمایش نظامی در جزایر فالکلند که قرار است از 14 تا 27 آوریل برگزار شود، رزمایشی عادی در این جزایر است که معمولا سالی دو بار طی سالیان متوالی انجام شده است.

وی گفت که همواره به افرادی که در منطقه فعال هستند و همچنین آرژانتین و نهادهای بین‌المللی پیش از رزمایش هشدار داده شده است.

وی تصریح کرد: آرژانتین مدعی شده است که ما در حال نظامی کردن اقیانوس اطلس جنوبی هستیم که این کاملا اشتباه است.

نیروهای انگلیسی تا حدی که حداقل تدابیر دفاعی لازم برای جزایر را تامین کند کاهش یافته‌اند.

وی افزود: اینکه آرژانتین می‌گوید انگلیس به دنبال تهدید نظامی خود آرژانتین یا منطقه است کاملا بی‌اساس است و همچنین این گفته که ما در منطقه سلاح هسته‌ای مستقر کرد‌ه‌ایم نیز بی‌اساس است.

انتهای پیام

[keyword]

کد N220346

وبگردی