آفتاب

مالکی: عراق نیازمند تشکیل دولت اکثریت سیاسی است

مالکی: عراق نیازمند تشکیل دولت اکثریت سیاسی است

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که جنگ علیه القاعده و گروه دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش تنها در استان‌های الانبار و نینوا نیست و اگر دولت در مقابل آنها سکوت کند آنها به سایر استان‌ها راه پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، نور مالکی، نخست‌وزیر عراق در جریان کمپین تبلیغات انتخاباتی ائتلاف دولت قانون در استان میسان ضمن تقدیر از موضع مردم عراق در قبال ارتش و تقدیر از موضع تعدادی اندکی از فراکسیون‌های سیاسی افزود: بسیاری از فراکسیون‌های عراقی به دروغ پناه برده‌اند و جنگ علیه داعش را تبلیغات انتخاباتی توصیف می‌کنند.

مالکی با انتقاد شدید از سیاستمدارانی که "به ارتش عراق ضربه می‌زنند"، اظهار کرد: کسی که در فاصله دور ایستاده باشد و به ارتش نگاه کند و خودش مبارزه نکند برای عراق غیرت نشان نداده است.

وی با بیان اینکه این افراد در صورت وقوع یک عملیات انتحاری یا تروریستی یا کشته شدن یک سرباز خوشحال می‌شوند از مردم خواست تا "به آنها در صندوق‌ها رای آری ندهند".

نخست‌وزیر عراق با درخواست از همه مردم این کشور برای شرکت در انتخابات با هدف تشکیل دولت اکثریت هشدار داد که عدم مشارکت آنها در انتخابات به معنای این است که آنها مجددا به هدف خود دست نیافته‌اند.

مالکی عنوان داشت: دولت اکثریت در تصویب همه قوانینی که برخی عمدا برای به تاخیر افتادن آن تلاش می‌کنند، نقش خواهد داشت. نمایندگان به قوانینی رای خواهند داد که در سایه این دولت به نفع مردم است.

وی تاکید کرد: اگر ائتلاف دولت قانون نبود یقینا عراق از هم می‌پاشید. ائتلاف دولت قانون پایه اساسی در دولت است و در شرایطی که دیگر فراکسیون‌ها از هم گسیخته‌اند اما این ائتلاف توانسته است قدرت خود را حفظ کند.

مالکی اعلام کرد که دولت در ‌آینده بیش از 15 هزار تن از افرادی که برای از بین بردن شبه‌نظامیان در استان میسان نقش داشتند، تعیین خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: بسیاری از عملکرد شبه‌نظامیان یعنی حمله به شهروندان و به کارگیری سلاح رنج می‌برند.

وی افزود: برخی نگرش شبه‌نظامی و سلطه‌طلبانه دارند و گمان می‌کنند که مردم عراق آفریده شده‌اند تا بنده آنها باشند، اما باید گفت که تمام مردم عراق کرامت دارند و نباید خوار و ذلیل شوند هر چقدر هم که مقامی مورد حمایت برنامه‌های خارجی باشد نمی‌توان وی را به مردم نسبت داد.

مالکی خاطرنشان کرد که عراق نیازمند تشکیل دولت اکثریت سیاسی است و این به معنای در حاشیه قرار دادن هیچ گروهی نیست.

وی افزود: کسی که نمی‌خواهد به دولت بپیوندد به جناح مخالفان برود.

مالکی اذعان کرد که سیاستمداران در ابتدای آوریل 2013 طایفه گرایی و تقیسم بندی را وارد نظام سیاسی کردند و حل مشکل عراق از طریق دولت اکثریت سیاسی ملی ممکن است نه از طریق اکثریت طایفه‌ای.

انتهای پیام

کد N220039

وبگردی