آفتاب

انتخابات مجلس هند به خان ششم رسید - رضایت مسوولان از مشارکت مردم

انتخابات مجلس هند به خان ششم رسید - رضایت مسوولان از مشارکت مردم

دهلی نو - ایرنا - با پایان مرحله پنجم از 9 مرحله انتخابات مجلس عوام هند (لوک سابا) مسوولان از مشارکت مردم ابراز رضایت کردند و شرایط امنیتی نیز نسبتا خوب توصیف شده است.

به گزارش ایرنا، صدها هزار نفر در مرحله پنجم انتخابات مجلس نمایندگان هند که عصر روز شنبه به پایان رسید در هفت حوزه انتخاباتی در چهار ایالت این کشور آرای خود را در صندوق های رای ریختند.

انتخابات 9 مرحله ای شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا ) که از 18فروردین ماه جاری شروع شده تا 22 اردیبهشت ادامه می یابد و شمارش آرا در 26 اردیبهشت آغاز خواهد شد.

مسوولان می گویند تاکنون بیش از170میلیون نفر از واجدان شرایط در هند آرای خود را در 111حوزه انتخاباتی برای تعیین 543 نماینده مجلس عوام از میان بیش از 1500 نامزد به صندوق های رای ریخته اند.

کمیسیون انتخابات هند واجدان شرایط این دوره از انتخابات مجلس را بیش از 814 میلیون نفر تخمین زده است.

انتخابات دیروز (شنبه) درسه حوزه انتخاباتی در ایالت آسام، دو حوزه ایالت گوا و یک حوزه در ایالت های سیکیم و تریپورا صورت گرفت.

مشارکت مردم در انتخابات این چهار ایالت از سوی رسانه های محلی و مسوولان برگزار کننده انتخابات ˈچشمگیر ˈ توصیف شده است .

ˈدهیرند را اوجهاˈ یک مقام ارشد کمیسیون انتخابات هند در دهلی نو گفت در مرحله پنجم انتخابات 81 ممیز هشت درصد از واجدان شرایط در ایالت تریپورا، 76 درصد در ایالت آسام و 75 درصد در ایالت گوا در رای گیری شرکت کرده اند.

این در حالی است که حداقل 14نفر از جمله عده ای از مسوولان برگزاری انتخابات و نیروهای امنیتی دیروز در جریان دو حمله جداگانه مائوئیست های افراطی معروف به ناگسال ها در ایالت چتیسگر در شرق این کشور کشته شدند.

این حمله مائوئیست ها دو روز بعد از برگزاری انتخابات آرام لوک سابا در یک حوزه انتخاباتی در این ایالت صورت گرفت. یک دستگاه اتوبوس حامل 12تن از مسوولان برگزاری انتخابات که از یک روستای ایالت چتیسگر باز می گشتند توسط یک مین زمینی مائوئیست ها منفجر شد و هفت تن از سرنشینان آن در جا کشته و شش تن دیگر مجروح شدند.

حمله دوم نیز در حوالی ظهر دریک منطقه دیگر این ایالت رخ داد و یک دستگاه خودرو حامل پنج تن از افراد نیروی ذخیره پلیس دولت مرکزی مورد هدف قرار گرفتند.

همه این پنج عضو نیروی پلیس ذخیره دولت مرکزی و راننده خودرو در جریان این حمله کشته شدند.

به هرحال به رغم حرکت های ایذایی ستیزه جویان طی روزهای اخیر در برخی مناطق برای تاثیر گذاشتن بر روند انتخابات، این رویداد سیاسی که بزرگترین انتخابات جهان نام گرفته با آرامش به خان ششم رسیده و روزنامه های مهم هندوستان نیز از حضور مردم در پای صندوق های رای برای تعیین سرنوشت کشورشان گزارش هایی منتشر کرده اند.

روزنامه ˈهندو ˈ در مورد مرحله سوم و یکی از حساس ترین مراحل که در پایتخت و 13 ایالت دیگر برگزار شد، نوشت: حضور مردم در سومین مرحله انتخابات لوک سابا در 91 حوزه انتخاباتی در 14 ایالت و فرمانداری چشمگیر و درصد مشارکت واجدان شرایط بین 80 تا 51 درصد متغییر بود.

به نوشته این روزنامه 66 درصد از واجدان شرایط در دهلی نو در انتخابات امسال شرکت کردند. این در حالیست که در انتخابات پانزدهمین دوره مجلس عوام هند در سال 2009 میلادی 52 درصد از شهروندان پایتخت هندوستان آرای خود را به صندوق های رای ریختند.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N220013

وبگردی