آفتاب

طرح مخالفان کویتی برای محدود کردن قدرت خاندان حاکم

طرح مخالفان کویتی برای محدود کردن قدرت خاندان حاکم

ائتلاف مخالفان کویتی پیش‌نویس اصلاحات سیاسی و قانونی را برای برپایی نظام دموکرات پارلمانی مطرح کردند که در صورت تصویب شدن آن، اختیارات گسترده خاندان حاکم در کویت محدود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف مخالفان کویتی که متشکل از گروه‌های مخالف اسلام‌گرا، ناسیونالیسم و لیبرالیسم و همچنین جنبش‌های جوانان، فعالان و سندیکاهای دانشجویی و کارگری است، در کنفرانسی خبری پیش‌نویسی را برای اصلاحات سیاسی ملی در کویت مطرح کردند.

ائتلاف مخالفان کویت از طریق این پیش‌نویس خواهان اجرای اصلاحات قانونی هستند که اختیارات امیر کشور را محدود می‌کند.

مخالفان از طریق این پیش‌نویس خواهان تشکیل احزاب سیاسی و برگزاری انتخابات بر اساس آن‌ها هستند که طبق آن، امیر کشور از رهبر حزبی که آراء اکثریت را در انتخابات کسب می‌کند می‌خواهد تا دولت را تشکیل دهد و در نتیجه اختیارات امیر کشور در تعیین نخست‌وزیر که همواره یکی از اعضای برجسته در خاندان حاکم است، محدود می‌شود.

مخالفان از طریق این اصلاحات همچنین خواهان این هستند که اختیارات امیر کشور در انحلال پارلمان یا دولت محدود شود و نظام پارلمانی کامل در این کشور در پیش گرفته شود.

از زمانی که قانون اساسی کویت در سال 1962 تصویب شد، خاندان آل صباح که اعضای آن پست‌های وزارتی کلیدی از جمله وزارت کشور، دفاع و خارجه را بر عهده دارند، بر کویت حکمرانی می‌کنند.

یکی از مخالفان برجسته کویتی نیز اعلام کرد که پس از ارائه طرح اصلاح سیاسی توسط مخالفان به‌زودی راهپیمایی‌های گسترده‌ای در این کشور توسط اپوزیسیون برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N219857

وبگردی