آفتاب

مطهری‌نژاد: انصراف از دریافت یارانه نقدی، زیرساخت‌هایی برای توسعه کشور فراهم می‌کند

مطهری‌نژاد: انصراف از دریافت یارانه نقدی، زیرساخت‌هایی برای توسعه کشور فراهم می‌کند

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با انتقاد از شیوه‌های موجود برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی، اظهار کرد: دولت برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه، به جای اطلاع‌رسانی، از شیوه‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

میرزابابا مطهری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به فرم‌های خوداظهاری برای دریافت یارانه نقدی از سوی دولت، گفت: چنانچه مردم از دریافت صرف‌نظر کنند، دولت می‌تواند زیرساخت‌های بیشتری برای توسعه کشور فراهم کند. اگر مردم در این مرحله از هدفمندسازی یارانه‌ها از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند و منابع حاصل از این کار در اختیار دولت قرار گیرد، قطعاً دولت می‌تواند دامنه خدمات‌رسانی خود به مردم را افرایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه "افرادی که نیازمند یارانه نقدی نیستند باید برای کمک به توسعه کشور از دریافت یارانه صرف‌نظر کنند"، به چگونگی ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه‌ها اشاره کرد و ضمن انتقاد از این شیوه‌ها اظهار کرد: من روش کنونی دولت برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه را روشی صحیح و منطقی نمی‌دانم و معقتدم روشی که برای این گام اتخاذ شده است، روشی مبتنی بر جامعه‌شناسی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت یازدهم اقدامی شایسته است"، افزود: به نظر من روشی که دولت در این مرحله برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی اتخاذ کرده است، بیشتر مردم را به ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی تحریک می‌کند.

مطهری‌نژاد ادامه داد: روش دولت به گونه‌ای است که مردم احساس می‌کنند چنانچه در حال حاضر برای دریافت یارنه نقدی ثبت‌نام نکنند، برای همیشه از چرخه حمایتی دولت خارج می‌شوند. این در حالی است که شرایط خاص و اقتصادی کشور ما به گونه‌ای است که ممکن است فردی که اکنون از درآمد خوبی برخوردار است در آینده‌ای نه چندان دور این درآمد را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه "به نظر من بهتر بود که دولت در این مرحله از انصراف دهندگان دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام به عمل می‌آورد"، افزود: بهتر بود که دولت ضمن انجام این اقدام، این اطمینان را نیز به آنها می‌داد که هرگاه شرایط اقتصادی آنها افول پیدا کرد و دستخوش تغییراتی شد، می‌توانند مجدداً به چرخه حمایتی دولت وارد شوند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به اعلام دولت مبنی بر اینکه اکنون آمار دریافت کنندگان یارانه نقدی از جمعیت کشور بیشتر است، تصریح کرد: این شرایط به دلیل ضعف پایگاه اطلاعاتی دولت است. دولت می‌توانست با اهتمام بیشتر به این موضوع در پایگاه اطلاعاتی خود تعداد مازاد افراد دریافت‌کننده یارانه را تشخیص دهد.

مطهری‌نژاد در ادامه با اشاره به تأثیر بهبود اعتماد مردم به دولت در افزایش همکاری برای انصراف از دریافت یارانه نقدی، اظهار کرد: اکنون دولت باید اعتماد مردم نسبت به خود را جذب و بالا ببرد، چراکه اگر مردم به دولت اعتماد داشته باشند، تعداد افراد بیشتری از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه "اکنون اعتماد ملی به دولت نسبت به گذشته در سطح بهتری قرار دارد"، گفت: اکنون موقعیت خوبی برای دولتمردان فراهم شده است تا با جلب اعتماد مردم نسبت به خود، آنها را نسبت به انصراف از دریافت یارانه نقدی ترغیب کنند و این اطمینان را بدهند که چنانچه در پی این انصراف، امکاناتی برای کشور فراهم شود، آن را صرف توسعه ملی و خدمات عمومی می‌کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "دولت برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه و جلب اعتماد آنها هیچگاه نباید تبلیغ کند"، افزود: دولت باید به جای تبلیغات، با اطلاع‌رسانی به موقع اعتماد مردم را جلب کند؛ چراکه اطلاع‌رسانی درست و به موقع از سوی مسئولان و اطلاع‌یابی به موقع از سوی مردم، تمام مشکلات را برطرف می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه "تبلیغات، کاری اعتمادساز نیست"، ابراز عقیده کرد: تبلیغات و آوازه‌گری اقدامی نیست که دولت به سمت آن حرکت کند. اکنون دولت باید برنامه‌های خود در زمینه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را به خوبی و شفاف برای مردم توضیح دهد و به آنها بگوید که این اقدام آنها چه امکان مالی را در اختیار دولت قرار می‌دهد. دولت باید پس از همکاری مردم بطور مرتب گزارشی از این امکان مالی به آنها بدهد و به بگوید که چه مبلغی به دولت کمک شده است و این مبالغ به چه صورت مصرف شده‌اند.

مطهری‌نژاد با بیان اینکه "اکنون سیستم اطلاع‌رسانی دولت در زمینه ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی به سمت فنون تبلیغاتی رفته است"، اظهار کرد: امروزه تبلیغ به معنای استفاده از احساسات و دوری از ادراک است اما اطلاع‌رسانی اقدامی است که ابتدا ادراک را همراه خود می‌آورد و سپس این ادراک را به انگیزه و در پایان انگیزه را به رفتار تبدیل می‌کند. دولت باید در تلاش باشد با اتخاذ شیوه‌های بهتر اطلاع‌رسانی در این زمینه مردم را به سمت انصراف از دریافت یارانه نقدی ترغیب کند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در پایان با اشاره به نقش رسانه‌های فردی و گروهی در کمک کردن به اجرای شدن بهتر مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، اظهار کرد: باید داوطلبانه و به شیوه‌های درست و کارشناسی برای مخاطبان خود در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. آنها باید ضمن خارج شدن از حدود خبر، در این زمینه با برگزاری میزگردها و کارگاره‌های مختلف و دعوت از اقتصاددانان و جامعه‌شناسان و انتشار توجیحات اقتصادی و اجتماعی آنها از عواید حاصل از انصراف از دریافت یارانه،‌ وارد تحلیل و تفسیر شوند تا در مردم باور خوبی نسبت به موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی ایجاد شود.

انتهای پیام

کد N219759

وبگردی