آفتاب

تاجرنیا: هدفمندی با مشکلاتی روبروست ولی به عقلانیت دولت امیدوارم

تاجرنیا: هدفمندی با مشکلاتی روبروست ولی به عقلانیت دولت امیدوارم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصل هدفمندی یارانه‌ها باید به سمت و سویی سوق پیدا کند که از عواید تخصیص یارانه، افراد نیازمند بهره‌مند شوند.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، درباره فاز اول هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در دولت نهم و دهم هدفمندی یارانه‌ها با شتاب و تبلیغاتی شدن روبه‌رو شد که فضای اقتصادی جامعه را به گونه‌ای ملتهب کرد. تورمی هم که در این دوره شکل گرفت ناشی از همین تبلیغات و سر و صداها بود.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران افزود: اشتباه دیگری که در خصوص اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل صورت گرفت، پرداخت یارانه بصورت کمک‌های نقدی به مردم بود؛ به همین دلیل مشکلاتی در کشور بوجود آمد که طبیعتاً گریبان‌گیر دولت فعلی هم هست.

وی در ادامه افزود: اگرچه طرح هدفمندی یارانه در دولت قبل با اشکالاتی همراه بود اما مزایایی را نیز در برداشت. امیدوارم در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها این طرح به مسیر اصلی خود بازگردد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "اصل هدفمندی یارانه‌ها گامی مثبت است"، تصریح کرد: ما درباره بحث هدفمندی یارانه‌ها هنوز در فضای تبلیغاتی هستیم؛ گرچه به عقلانیت بیشتری که در گروه اقتصادی دولت یازدهم حاکم است امیدوار هستم، اما معتقدم کماکان بحث هدفمندی یارانه‌ها با دشواری‌هایی روبه‌روست.

تاجرنیا در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید مراقب باشد، زیرا فاز اول هدفمندی یارانه‌ها با نقدی کردن منابع حاصل از این هدفمندی، نوعی انتظار را در افکار عمومی شکل داد. تغییر انتظارات مردم کار آسان و راحتی نیست.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با اشاره به طرح خود اظهاری برای دریافت یارانه نقدی، گفت: طرح هدفمندی یارانه امری بود که در گذشته انجام شده و افکار عمومی را به دو شکل تحت فشار قرار می‌دهد. هراس از دخالت دولت در مسائل خصوصی مردم منجر به برخوردهای دوگانه‌ای از طرف مردم می‌شود.

تاجرنیا ادامه داد: در بسیاری از کشورها دارایی مردم شفاف است و بر همان اساس مالیات گرفته می‌شود یا دولت کمک‌هایی به مردم می‌کند. در کشور ما چون این مساله از قبل نبوده، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و درصد خطا نیز در آن بیشتر است، اما به مرور زمان بهتر خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به درخواست دولت از اقشار برخوردار جامعه برای انصراف از دریافت یارانه نقدی نیز افزود: این کار بیشتر آثار تبلیغاتی دارد و حجم افرادی که از دریافت یارانه انصراف می‌دهند زیاد نخواهد بود. دولت به هیچ وجه نباید به گونه‌ای عمل کند که در افکار عمومی احساس ناامنی بوجود آید. به لحاظ روحیه حاکم بر جامعه، به افرادی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام می‌کنند باید یارانه اختصاص یابد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران درباره نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در این راستا تصریح کرد: من خیلی موافق با بزرگ‌نمایی طرح انصراف از دریافت یارانه نقدی نیستم. در این زمینه به میزان کافی اطلاع‌رسانی شده است و پرداختن بیشتر رسانه‌ها خیلی مطلوب نیست. تبلیغات بیشتر موجب می‌شود مردم اینطور احساس کنند که حقی دارند و دولت در تلاش است آن حق را از آنان بگیرد.

انتهای پیام

کد N219709

وبگردی