آفتاب

چین و کره جنوبی: کره شمالی به تهدیداتش پایان دهد

چین و کره جنوبی: کره شمالی به تهدیداتش پایان دهد

تهران-ایرنا- یکی از دیپلماتهای کره جنوبی روز شنبه اعلام کرد که نمایندگان هسته ای کره جنوبی و چین در مورد تهدیدهای هسته ای اخیر کره شمالی گفتگو کردند و در مورد تقویت همکاری های استراتژیک با هدف ممانعت از پیونگ یانگ در انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی،براساس اعلام این دیپلمات کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، هوانگ جون کوک نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی در مذاکرات شش جانبه با وو داوویی همتای چینی خود در پکن دیدار و در مورد مهمترین تحولات مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی مذاکره کرد.

دو طرف در این دیدار بر تعهد آشکارخود برای مخالفت با هرگونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی به ویژه هشدار پیونگ یانگ در مورد انجام آزمایش هسته ای دیگر تاکید کردند. این نمایندگان هسته ای کره جنوبی و چین همچنین بر تعمیق ارتباطات استراتژیک دو جانبه و همکاری ها در راستای مهار اقدامات تحریک آمیز کره شمالی توافق کردند.

این مقامات کره جنوبی و چین اعلام کردند که اوضاع در شبه جزیره کره به دنبال تهدیدهای اخیر کره شمالی در مورد انجام یک آزمایش هسته ای دیگر نگران کننده است.

ˈهوانگ کوکˈ و ˈوو داووییˈ در ادامه رایزنی هایشان در اقدامی به عنوان بخشی از تلاش ها برای احیای مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی، در مورد راههای احتمالی احیای این مذاکرات در راستای خلع سلاح هسته ای کره شمالی مذاکره کردند.

مذاکرات این نمایندگان هسته ای کره جنوبی و چین در حالی انجام شد که مقامات سئول اعلام کرده اند در اعلام پیش شرط برای موافقت با ازسرگیری مذاکرات شش جانبه می توانند انعطاف پذیر باشند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نماینده هسته ای ارشد چین قرار است از روز دوشنبه به آمریکا سفر کند و با گلن دیویس همتای آمریکایی خود در مورد تحولات مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی مذاکره کند. براساس اعلام کاخ سفید، نمایندگان هسته ای چین و آمریکا در مورد تهدیدهای اخیر کره شمالی و راههای مهار این تهدیدها رایزنی خواهند کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: این سفر نماینده هسته ای چین به آمریکا بخشی از رایزنی های بلندپایه مقامات دو کشور در مورد دستیابی به هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی و حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره خواهد بود.

کره شمالی اخیر هشدار داده که شکل جدیدی از آزمایش هسته ای را اواخر ماه مارس انجام می دهد.

کره شمالی پیشتر در سالهای 2006، 2009 و 2013 سه آزمایش هسته ای را انجام داده است که این آزمایش ها محکومیت های بین المللی به همراه داشت.

این هشدار کره شمالی نگرانی هایی را در مورد تشدید تنش ها در شبه جزیره کره ایجاد کرده است.

نمایندگان هسته ای ارشد کره جنوبی، ژاپن و امریکا اخیرا در واشنگتن دیدار و بر خلع سلاح هسته ای کره شمالی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز اخیرا به کره شمالی هشدار داد که اگر این کشور آزمایش هسته ای دیگر انجام دهد بهای غیرقابل تصوری را به خاطر این اقدامش پرداخت خواهد کرد.

ˈیون بیونگ سهˈ وزیر امور خارجه کره جنوبی خاطر نشان کرد که جامعه جهانی در مورد متقاعد کردن کره شمالی در عدم انجام آزمایش هسته ای دیگری و کنار گذاشتن برنامه هسته ای این کشور متحد است.

این دیپلمات ارشد کره جنوبی خاطر نشان کرد که بزرگترین چالشی که پیش روز آینده شبه جزیره کره است، اتکا پیونگ یانگ به برنامه تسلیحات هسته ای خود است.

مترجمام**9234**1856
کد N219338

وبگردی