آفتاب

قرقیزستان در مرزهایش با تاجیکستان چهار پاسگاه جدید مرزی احداث می کند

قرقیزستان در مرزهایش با تاجیکستان چهار پاسگاه جدید مرزی احداث می کند

دوشنبه - ایرنا - در ادامه اختلافات و تنش های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان ، طرف قرقیزی با هدف تحکیم مرزهایش با تاجیکستان تصمیم گرفت که چهار پاسگاه جدید احداث کند.

به گزارش ایرنا ˈرحیم بردی دوشنبه افˈ، رئیس اداره مرزبانی قرقیزستان روز شنبه در مجلس این کشور گفت که هزینه احداث این پاسگاههای مرزی که در نواحی مرزی ˈلیلکˈ و ˈبادکندˈ احداث خواهند شد در بودجه سال جاری این کشور گنجانده شده است.

به دنبال بروز درگیری مرزی بین مرزبانان دو طرف در یازدهم ژانویه سال جاری میلادی که منجر به زخمی شدن هفت مرزبان شد روابط دو کشور رو به سردی گرایید.بیشکک در پی این واقعه سفیر خود را از دوشنبه فراخواند و گذرگاه های مرزی اش را 70 روز بر روی تاجیکستان بست.

مرزبندی به تجارت بین دو کشور خسارات زیادی وارد کرد بطوری که به گزارش اداره گمرک تاجیکستان، حجم مبادلات اقتصادی کشور در مدتی که مرز بسته بود 10 میلیون دلار معادل 11 برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شد.

با گذشت 22 سال از استقلال این کشورها از سلطه شوروی سابق به علت اختلاف در مورد مالکیت زمینهای مرزی از 976 کیلومتر مرز دو کشور تاکنون تنها 504 کیلومتر مشخص و علامت گذاری شده است .

با این وجود تلاش دو کشور برای کاهش تنش ها و اختلافات مرزی در جریان است و در همین راستا مقامات دو کشور در 10 سال گذشته تاکنون 27 بار نشست برگزار کرده اند ونخست وزیران دو کشور در اردیبهشت ماه سال جاری در شهر خجند تاجیکستان نیز در همین مورد ملاقات خواهند داشت.

تحلیلگران به درازا کشیدن مذاکرات دو کشور همسایه در حل اختلافات مرزی را ناشی از کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی دیپلماسی بین دو کشور می دانند.

به عقیده این تحلیلگران ؛ ادامه روند اختلافات مرزی به حضور بیگانگان و مختل شدن امنیت دو کشور و منطقه منجر خواهد شد.

آساق**1663**1856
کد N219254

وبگردی