آفتاب
ˈبلومبرگˈ:

دیپلمات ها از تصمیم آمریکا درقبال نماینده جدید ایران در سازمان ملل ابراز نگرانی کردند

دیپلمات ها از تصمیم آمریکا درقبال نماینده جدید ایران در سازمان ملل ابراز نگرانی کردند

تهران-ایرنا- پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ اعلام کرد:دیپلمات ها و مقام های سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از تصمیم آمریکا مبنی برخودداری از صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، چنین تصمیمی را عامل تضعیف جایگاه امریکا به عنوان میزبان سازمان ملل ارزیابی کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ، دیپلمات ها و مقام های سازمان ملل با ابراز نگرانی از تصمیم دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا درباره خودداری از اعطای روادید به ˈحمید ابوطالبیˈ، اعلام کردند که چنین تصمیمی این مفهوم را در بردارد که آمریکا نسبت به نقش خود به عنوان میزبان سازمانی جهانی تعهد کمتری دارد.

از سوی دیگر، هیات ایرانی حاضر در مقر سازمان ملل در واکنش به این اقدام آمریکا، آن را ˈتاسف بارˈ خواند و اعلام کرد که این تصمیم ناقض حقوق بین الملل و توافقات آمریکا با سازمان ملل و حق حاکمیت کشورها در تعیین نمایندگان خود است.

به نوشته بلومبرگ، سه دیپلمات سازمان ملل و دو مقام این سازمان با اشاره به بیانیه این هیات ایرانی، اعلام کردند که مساله ابوطالبی ممکن است باعث شود آمریکا بیشتر اوقات از اختیارات خود برای اعمال نفوذ در انتصابات دیپلماتیک در سازمان ملل استفاده کند.

به نوشته این شبکه خبری، بن بست در اختلافات بر سر انتصاب ابوطالبی در بحبوحه مذاکرات حساس بر سر برنامه هسته ای ایران بروز کرده است. با وجودی که کارنی اعلام کرده که این تصمیم تاثیری در مذاکرات هسته یا چند جانبه با ایران نخواهد داشت، اما به گفته دیپلمات ها و مقام های مذکور به موضع سازمان ملل به عنوان نهادی بی طرف و حق کشورهای عضو درباره انتصاب نمایندگانی که مناسب قلمداد می کنند، ضربه خواهد زد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید و ˈجین ساکیˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اشاره آشکار به دلیل مخالفت آمریکا با اعطای ویزا به ابوطالبی خودداری کردند.

آمریکا به موجب توافقنامه موسوم به ˈقرارداد مقرˈ که این کشور در سال 1947 با موافقت کنگره با سازمان ملل امضا کرد، متعهد است که برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل روادید صادر کند.

یکی از مقام های سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود،گفت: در حالی که راهکاری بین المللی وجود ندارد که آمریکا را ملزم به پایبندی به توافقاتش در قبال سازمان ملل بر سر قوانین داخلی این کشور کند، اما از آمریکا انتظار می رود که به توافقات بین المللی اش پایبند باشد.

آمریکا در گذشته نیز از اعطای روادید برای دیپلمات های برخی کشورها که خواستار شرکت در نشست های سازمان ملل در نیویورک بوده اند، بدلیل بهانه ها و اتهامات واهی جلوگیری کرده است.

مترجمام**9158**5981
کد N219225

وبگردی