آفتاب

متحدان اروپایی آمریکا علاقه ای به تحریم روسیه ندارند

متحدان اروپایی آمریکا علاقه ای به تحریم روسیه ندارند

تهران- ایرنا- در حالی که آمریکا همزمان با هشدار به روسیه برای عقب نشینی از مرزهای اوکراین، تلاش می کند تا متحدان اروپایی خود را به اعمال دور جدید تحریم های شدید علیه مسکو همراه سازد؛ بروکسل تمایلی به تحریم های بیشتر ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، اقتصاددانان می گویند آمریکا با خطر حمایت ضعیف اروپا از دور جدید تحریم ها علیه روسیه روبرو است.

براساس این گزارش، اروپا بزرگ ترین شریک تجاری روسیه است؛ بنابر این می تواند با دشواری های مالی و اقتصادی زیادی به دلیل نوسانات مالی روسیه روبرو شود زیرا اعمال تحریم های جدید علیه مسکو می تواند ثبات مالی خود اتحادیه اروپا را با خطر روبرو کرده و منبع مهم تامین انرژی اش را مختل سازد.

سرنوشت تحریم های جدید و اینکه چقدر سخت گیرانه باشد به اقدامات بعدی مسکو و میزان ورود روسیه در امور اوکراین بستگی دارد.

ˈباراک اوباماˈرییس جمهوری آمریکا پیشتر قانونی را امضا کرده است که به واشنگتن اجازه می دهد صنایع اصلی روسیه را تحریم کند. قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه جلسه ای برگزار کرده و در مورد تدابیر تنبیهی جدید علیه روسیه در صورت ادامه روند فعلی مسکو تصمیم بگیرند.

ˈویکتوریا نولاندˈ معاون وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در مجلس سنا گفت: تحریم های فعلی آمریکا و اروپا علیه روسیه به اندازه کافی سخت است و اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار داده، اما ما در حال بررسی تدابیر بیشتری هستیم.

نولاند افزود: ˈمسکو حدود 25 میلیارد دلار برای تقویت ارزش روبل در پنج هفته اخیر و از زمان آغاز اعمال تحریم ها هزینه کرده و با فرار قابل توجه سرمایه ها از سه ماهه اول سال 2014 مواجه شده استˈ.

نولاند گفت: روسیه هزینه گزافی برای اقدامات خود می پردازد و هزینه های مسکو در صورتی که در مورد اوکراین کوتاه نیاید، بیشتر هم می شود.

دور بعدی تحریم ها تنها فهرست مقامات بلندپایه روسیه ای را افزایش می دهد که دارایی های آنها در کشورهای غربی توقیف شده است و اجازه سفر به اتحادیه اروپا و آمریکا را ندارند.

اتحادیه اروپا 33 نفر از مقامات روسیه و آمریکا 31 تن از آنان را تحریم کرد. آمریکا همچنین شرکت های آمریکایی و شخصیت های حقیقی را از تجارت با بانک ˈروسیاˈ که 10 میلیارد دلار دارایی دارد و مالکیت آن در دست نزدیکان ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری این کشور است، ممنوع کرد.

وزارت دارایی آمریکا روز پنج شنبه هفت تن از فعالان جدایی طلب شبه جزیره کریمه و یک شرکت گاز واقع در این منطقه را به دلیل تضعیف دولت کی یف تحریم کرد. این در حالی است که تحریم های بیشتر آمریکا علیه بخش انرژی، معادن و فلزات روسیه در وزارت دارایی آمریکا در دست بررسی است.

ˈدیوید کوهنˈ معاون وزیر دارایی آمریکا این تحریم ها را بسیار قوی و در همان حال ابزاری منعطف دانست که به واشنگتن اجازه می دهد به سرعت و به شکل معنی داری در برابر تحولات اوکراین واکنش نشان دهد.

کوهن در کمیته کمیسیون فرعی خدمات مالی در ماه جاری گفت: می دانیم این تدابیر بیشترین تاثیر را خواهند داشت به شرطی که هماهنگ با اقدامات متحدان بین المللی ما به ویژه در اروپا و آسیا باشند؛ زیرا روابط فراوان اقتصادی با روسیه دارند.

بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا بسیار دقیق تر و هوشمندانه تر از آمریکا در تحریم روسیه عمل می کند و به دلیل ارتباطات بیشتر مالی و اقتصادی با روسیه از جمله خطوط گاز که از اوکراین عبور می کند؛ از اهرم بیشتری برای تحریم روسیه برخوردار است.

همچنین اروپا، مهم ترین شریک تجاری روسیه است که بیش از سه چهارم از نفت و گاز طبیعی این کشور را می خرد، صادراتی که نیمی از بودجه روسیه را به خود اختصاص داده است. اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه باید به تایید هر 28 کشور عضو برسد.

این در حالی است که پوتین با مضحک دانستن تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، روز گذشته به 18 کشور اروپایی هشدار داد تامین گاز آنها در معرض خطر است.

ˈکانستنتی گابرتˈ تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا می گوید اروپا می تواند شبه جزیره کریمه را تحریم اقتصادی کند یا به شهروندان اوکراینی که به دنبال شکایت از روسیه به دلیل خسارات مالی هستند از نظر حقوقی خدماتی را ارایه دهد.

گابرت می گوید: شرایط مستلزم تفکر خلاقانه تر و بررسی بیشتر تحریم هاست تا بتوان به جای اینکه تنها تحریم ها را سخت گیرانه تر کرد؛ تحریم های هدفمندتری را اعمال کرد.

آسوشیتدپرس اضافه می کند: دولت اوباما می خواهد جبهه متحدی با اروپایی ها علیه روسیه تشکیل دهد و نمی خواهد در تحریم روسیه تنها باشد، اما تحریم های شدیدتر علیه مسکو داخل آمریکا و اروپا مخالفانی دارد.

بر اساس این گزارش، ممانعت از دادوستد شرکت های آمریکایی با روسیه می تواند مسیر را برای رقبای بین المللی به منظور در دست گرفتن سهم بازار هموار سازد بخصوص اگر اروپا در تحریم با آمریکا همراه نشود. در صورت اعمال این تحریم ها آمریکا احتمالا به چند سال زمان نیاز دارد تا بار دیگر و بعد از پایان بحران و لغو تحریم ها، جایگاه خود را در بازار روسیه بیابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت اوباما به خوبی از فشاری که تحریم های روسیه به اقتصاد جهانی وارد می آورد آگاه است. با وجود این، عقب نشینی در زمینه تحریم روسیه می تواند به معنای پذیرش این حقیقت ژئوپلیتیکی باشد که غرب نمی تواند در برابر اقدامات روسیه جبهه متحدی اتخاذ کرده و اقدام خاصی را صورت دهد.

ˈاسوار پراسادˈ استاد اقتصاد دانشگاه آمریکایی ˈکورنلˈ و از کارشناسان پیشین صندوق بین المللی پول می گوید: موضوع اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه از نظر نمادین برای آمریکا بسیار مهم است؛ زیرا در واقع گزینه نظامی در این مقطع مطرح نیست.

وی افزود: اقدامات آمریکا اگر اتحادیه اروپا در این زمینه با آنها همراهی نکند، تاثیر بسیار محدودی خواهد داشت و این مطلب موجب نگرانی عمده ای در واشنگتن شده است.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N219190

وبگردی