آفتاب

مولایی:ایران می تواند کارشکنی آمریکا برای صدور ویزا را از طریق سازمان ملل پیگیری کند

مولایی:ایران می تواند کارشکنی آمریکا برای صدور ویزا را از طریق سازمان ملل پیگیری کند

تهران- ایرنا- استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران گفت: ایران می تواند به منظور پیگیری کارشکنی آمریکا در صدور ویزای حمید ابوطالبی ، به کمیته ای که برای رسیدگی به این امر درسازمان وجود دارد، مراجعه کند.

«یوسف مولایی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت:سازمان ملل متحد نیز به عنوان یکی از طرف های امضا کننده موافقت نامه مقر با آمریکا در سال 1947، می تواند در صورت تمایل و تشخیص، به دیوان بین المللی لاهه شکایت کند و نظر مشورتی این دیوان را جویا شود.

وی با بیان اینکه البته نمی توان آمریکا را برای اجرای این کار مجبور کرد، افزود: البته این اقدام آمریکا بدون تبعات نخواهد بود چرا که مخالفت آمریکا با صدور ویزا برای نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد، پرستیژ این کشور را درعرصه بین الملل کاهش می دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مخالفت با حضور نماینده سیاسی یک کشور در سازمان ملل متحد می تواند به اعتبار آمریکا لطمه بزند، خاطرنشان کرد: امکان دارد در آینده، این کشور با سرزنش های بین المللی رو به رو شود.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رویه معمول دراین زمینه این است که کشورهایی که خاک سرزمینشان محل استقرار یک سازمان بین المللی است، به قوانین بین المللی و موافقتنامه مقر متعهد هستند و برای حضور نمایندگان کشورهای دیگر ویزا صادر می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا پیش از این، مواردی از این دست در عرصه بین الملل وجود داشته است گفت:من موردی مشابه این اتفاق به خاطرندارم، اگر هم وجود داشته باشد بسیار نادر و استثناست. درواقع به طورمعمول در عرصه بین الملل کشورها خود را متعهد به کنوانسیون های بین المللی و معاهدات جهانی می دانند.

به گزارش ایرنا، با اتمام دوره نمایندگی محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید کشورمان در این سازمان معرفی شد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه (10 آوریل/21 فروردین) به صورت جمعی خواهان جلوگیری از ورود حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد به خاک آمریکا شدند.

کنگره آمریکا نیز طرح ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی؛ گزینه نمایندگی ایران در سازمان ملل را روز گذشته تصویب کرد. پیش از این، سنای آمریکا لایحه ای مشابه را تصویب کرده بود.

در واکنش به اقدامات و اظهارنظرهای مقامات آمریکایی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که خود پیش از این، به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود ، از ابوطالبی به عنوان « یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران» و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برد و گفت: او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

سیام*9173 *1449
کد N219066

وبگردی