آفتاب

روسیه وضع حقوق بشر در اوکراین را نگران کننده خواند

روسیه وضع حقوق بشر در اوکراین را نگران کننده خواند

مسکو- ایرنا- گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: وضع حقوق بشر در اوکراین بسیار نگران کننده است.

به گزارش ایرنا، گاتیلوف روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس اظهار داشت: مجموعه اقدامات مقامهای حکومت خودخوانده اوکراین را می توان سرکوبی سیاسی خواند که از آن جمله تهدید نمایندگان مراجع قانونگذاری این کشور، دستگیری فعالان حقوق بشر و سرکوبی معترضان و فشار بر خبرنگاران است.

وی با اشاره به کشته شدن یکی از سران جنبش افراط گرای جنا ح راست در اوکراین توسط نیروهای امنیتی این کشور افزود: حکومت اوکراین حقایق در مورد قتل ˈآلکساندر موزیچکوˈ از سران جناح راست را پنهان می کند.

گاتیلوف اضافه کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به شیوه هایی که حکومت اوکراین بکار می گیرد توجه کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین به اعمال فشار بر سیستم قضایی و دادگاه های اوکراین از طرف دولت این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: افراط گرایان در اوکراین به قدری خود را آزاد احساس می کنند که فهرست قاضی ها و دادستانها را با عنوان دشمنان ملت در شبکه اینترنتی منتشر می کنند.

وی همچنین به مسایل پیش روی رسانه های خبری اوکراین مانند ضرب و شتم مدیر یک کانال تلویزیونی ملی این کشور توسط افراط گرایان و انتشار صحنه های این حادثه که در آن چند نماینده مجلس هم حضور داشتند اشاره کرد و آن را نمونه بارز نقض حقوق رسانه های این کشور و محافل خبری اوکراین و اعمال فشار بر آنها دانست.

گاتیلوف همچنین گفت که تشدید نژادپرستی و نفرت قومی در اوکراین به ویژه مناطق غرب آن از مشکلات بزرگ این کشور است و موارد متعدد تهدید به قتل به خاطر تعلقات قومی تلاش برای نسل کشی محسوب می شود و بر اساس قوانین بین المللی چنین اقداماتی در طبقه بندی جنایت ضدبشری قرار دارد.

وی اضافه کرد: وضعیت روس ها در اوکراین جای نگرانی خاص دارد و آنها را قوم غیربومی یا اقلیت قومی یا افراد وارداتی یا حتی اشغالگران می نامند.

وی ادامه داد: این گونه رفتارها موجب تحریک های قومی و ایجاد نفرت در میان مردم می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: از حکومت اوکراین می خواهیم به نقض آشکار حقوق بشر پایان داده و به بنای حکومت قانونمند مبتنی بر معیارهای واقعی دمکراتیک بپردازند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N218643

وبگردی