آفتاب

مرکل خواهان طرح ˈدعوای گاز اروپاˈ در نشست ویژه اوکراین در ژنو شد

مرکل خواهان طرح ˈدعوای گاز اروپاˈ در نشست ویژه اوکراین در ژنو شد

برلین - ایرنا - صدر اعظم آلمان که روز جمعه در سفری یک روزه به آتن با مقام های این کشور دیدار و گفت و گو کرد،در خلال بیان مواضع خود در رابطه با بحران اوکراین،خواهان مطرح شدن موضوع تامین گاز اروپا از روسیه و تهدیدهای مسکو در این رابطه در نشست ویژه اوکراین شد که قرار است 17 آوریل در ژنو برگزار شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آلمان،آنگلا مرکل در حاشیه این سفر از خریداران گاز روسیه در اروپا خواست تا درصورت ایجاد اخلال در تامین گاز و عمل نکردن مسکو به تعهدات خود براساس قرار داد منعقد شده، برای مقابله با مسکو مواضع واحدی اتخاذ کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه پیشتر تهدید کرده بود که تنها درصورت پیش پرداخت هزینه خرید گاز، نسبت به انجام تعهدات خود برای فروش اقدام خواهد کرد که این تصمیم تبعات سنگینی برای اروپا در مسیر تامین گاز مورد نیاز به همراه خواهد داشت.

اوکراین مهمترین کشور ترانزیت گاز از مسیر روسیه به اتحادیه اروپایی است و مسکو در سال 2009 نیز برای مدتی کوتاه با قطع انتقال گاز از مسیر اوکراین به خاطر تاخیر در پرداخت پول، موجب بروز بحران گازی در اروپا شد.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی در نشست ویژه خود در بروکسل که روز دوشنبه (14 آوریل / 25 فروردین) برگزار خواهد شددرمورد پرداخت کمک مالی یک میلیارد یورویی به اوکراین تصمیم گیری کنند.

در همین رابطه، وولفگانگ شوئبله وزیر دارایی آلمان نیز روز گذشته در سخنانی در محل شورای روابط خارجی آمریکا با طرح انتقادات تندی علیه سیاست های روسیه در قبال اوکراین، گفت:سیاست مسکو درمورد بحران اوکراین موفق نخواهد شد زیرا اقدامات این کشور که بیشتر شبیه دنبال کردن احیای یک امپراطوری است با تحولات و سیاست جهانی سازی همگام نیست.

شوئبله افزود: به نظر می رسد که روسیه به تفکرات قرن بیستم خود بازگشته است و این احساس پوتین که امپراطوری را احیا کند، زود گذر خواهد بود.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N218598

وبگردی