آفتاب
قطعنامه پارلمان اروپا بر تصمصمات ایران تاثیر ندارد

هیاهو برای هیچ

هیاهو برای هیچ

هنوز خیلی‌ها در حال و هوای تعطیلات طولانی نوروزی بودند که یک بمب خبری منفجر شد،‌ "قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران" و شد سر خط خبری رسانه ملی و برخی خبرگزاری‌ها.

برای آن‌ها که خبرها را دنبال می کنند البته موضوع تازه ای نیست،‌ پارلمان اروپا هر چند وقت یک بار از این کارها می‌کند و از این بیانیه‌ها منتشر می‌کند. درواقع مهم ترین مسوولان اجرایی کشور در مقاطعی قطع نامه هایی خیلی مهم تر و جدی تر از این ها را هم بی اهمیت شمرده بودند،‌ چه برسد به این یکی که از طرف یک نهاد مدنی و بدون هیچ قدرت اجرایی تصویب شده بود آن هم با این ادبیات ده تا به نعل و یکی به میخ!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خیلی‌ها تبلیغات گسترده صدا و سیما را علیه این قطعنامه بی مورد می‌دانند. به هر حال این اولین باری نیست که پارلمان اروپا چنین بیانیه هایی صادر می کند،‌ حالا می شود گفت که آخر تعطیلات است و رسانه ملی از بی خبری تمرکز خبری اش را گذاشته است روی این بیانیه.

می شد حتی بیانیه را فراموش کرد،‌ آن هم در شرایطی که چند روز بیشتر تا آغاز دور جدید مذاکرات با 1+5 باقی نمانده بود و همه می دانند که تندرو های هر دو طرف منافعی در گل آلود کردن آب رابطه تازه برقرار شده با اتحادیه اروپا و سایر قدرت های درگیر در پرونده هسته ای ایران دارند.

اما آغاز روزهای کاری فرودین ماه در مجلس شورای اسلامی،‌ جو را تندتر کرد. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اولین نطق خود در سال جاری با ادبیات تندی به بیانیه پارلمان اروپا واکنش نشان داد:« قطعنامه اخیر پارلمان اروپا از نظر ما یک بیانیه سیاسی است که چه از نظر تنظیم و چه از نظر جایگاه پارلمان اروپا یک نگاه تبلیغاتی در آن حاکم است.»

لاریجانی با « میانمایگی» خواندن طرح اتهام حقوق بشری علیه ایران در این قطعنامه، واکنش تندی هم به آنچه که «غیردموکراتیک خواندن انتخابات ایران توسط پارلمان اروپا» نامید نشان داد و اظهار کرد:« این عبارت عجیب که انتخابات در ایران مطابق استانداردهای دموکراتیکی که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است، نیست؛ در بیانیه آمده است باورشان شده است که استانداردهای مترقی دارند. ما لزومی به پذیرش ازرشهای دموکراتیک غربی احساس نمی کنیم. ما هرگز نمی‌پذیریم که دولتمردان ما دچار هرزگی شوند و به جای حل مشکلات مردم، به عیاشی بپردازند و گروه های لابی در مجالس قانون گذاری نفوذ کنند»

رییس مجلس همچنین در واکنش به برخی نگرانی های حقوق بشری که در بیانیه ی پارلمان اروپا به آن اشاره شده بود، اروپا را شایسته اظهار نظر در این موارد نداست و گفت:« صد بار اگر بیانیه بدهید که هم‌جنس‌بازان بتوانند آزادانه ازدواج کنند جز تنفر در ملت ایران نسبت به فرهنگ غرب چیزی برای خود دست و پا نمی‌کنید. این یک علو فکری نیست که خرافات شیطان‌پرستی و ادیان ساختگی را مورد حمایت قرار می‌دهید»

در بخش دیگری از بیانیه پارلمان اروپا به ابراز تمایل این نهاد برای افتتاح دفتری در تهران ، شرایط سفر مقام های اروپایی به ایران پراخته شده است که لاریجانی در واکنش به آن اظهار کرد:« وزارت خارجه باید صرفا کسانی از مقامات اروپا را که ادب سیاسی را رعایت کرده و در چارچوب ضوابط جمهوری اسلامی علاقه‌مند به دیدار هستند را راهنمایی کند و عقلای آنان که گاه صدای آنان شنیده می‌شود در منافع مشترک نیک بیندیشند و بدانند ترس از تهی‌شدگی با همکاری ثمربخش با دیگران می‌تواند ترمیم شود نه در گستاخی»

بیانه پارلمان اروپا البته شامل مسائل دیگری هم بود، ابراز تمایل برای همکاری های مشترک منطقه ای و تاکید بر حل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره، و نقش موثر ایران در حفظ ثبات منطقه ای. با این حال نگرانی های حقوق بشری پارلمان اروپا آن قدر آتش اعتراض ها را تند کرد که کم تر کسی به چندین بند بیانیه در مورد ابراز تمایل به همکاری های مشترک اشاره کرد.

در ادامه ی اولین روز کاری مجلس، وزیر امور خارجه هم با دعوت کمیسیون امنیت ملی به مجلس آمد تا در مورد بیاینه پارلمان اروپا «توضیح» دهد، وزیر امور خارجه به جایگاه غیر اجرایی پارلمان اروپا اشاره کرد و در مورد شروطی که در بیانیه برای سفر هیات های سیاسی اروپایی به ایران پیشنهاد شده بود، هم تصریح کرد:« دولت اجازه نخواهد داد هیچ هیات پارلمانی از اروپا با شروطی که در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کنند»

قطعنامه ی پارلمان اروپا از دولت های اتحادیه خواسته است تا حتما در هنگام حضور در ایران با اعضای اپوزیسیون و نیرو های سیاسی فعال در ایران دیدار کنند.

توضیحات وزیر امور خارجه که تمام شد، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که جایگاه پارلمان اروپا ارزش پرداختن بیش از حد به این موضوع را ندارد. شاید این مقدمه ای بود برای این که جنجال بر سر بیانیه ی پارلمان اروپا تمام شود اما این طور نشد.

مصاحبه و سخنرانی در محکومت بیانیه پارلمان اروپا آن چنان با قدرت از سوی نمایندگان مجلس ادامه پیدا کرد که صدای اعتراض وزیر دادگستری هم در آمد؛ پورمحمدی در یک جلسه تفسیر قرآن، روز دوشنبه با اشاره به قطعنامه ی پارلمان اروپا اظهار کرد:« پارلمان اروپا از نظر اهل سیاست و نظر، حتی در خود اروپا جایگاه بالایی نداشته و صرفا جایگاهی توصیه ای و راهنمایی دارد و به اصطلاح محلی از اعراب ندارد و منزلت آن از پارلمان های محلی پایین تر است؛ پارلمان اروپا بیانیه ای 20 ماده ای داده است و در آن بحث حقوق بشر، اعدام ها، گرایشات دینی، آزادسازی زندانیان، حقوق زنان و همجنس بازان را مطرح کرده اند که مسایل تازه ای نیست. از طرفی در چندین بند از این بیانیه به اقتدار و نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی و به تاثیرگذاری در منطقه، خاورمیانه و کشورهای مختلف اشاره شده است که اعتراف آنان به قدرت تاثیرگذاری ایران است»

پور محمدی در اظهاراتش به نکته ی قابل تامل دیگری هم اشاره کرد:« ظرف سه سال و نیم گذشته از سوی پارلمان اروپا 60 بیانیه و قطعنامه علیه کشورمان صادر شده است که بسیاری از آن تندتر از بیانیه اخیر است. چطور این 60 بیانیه در کمتر از 4 سال تاکنون کسی را حساس نکرده و سبب موضع گیری نشده است اما در خصوص بیانیه اخیر عده ای اینطور القا می کنند که مسئولین ضعف نشان داده اند؟»

سه شنبه هفته ی گذشته، اما باز هم واکنش ها به بیانیه پارلمان اروپا ادامه داشت، در حالی که برخی نمایندگان خواستار توقف ادامه مذاکرات با 1+5 بر سر پرونده هسته ای ایران تا زمان عذر خواهی رسمی پارلمان اروپا در مورد بیانیه بودند، کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به قطعنامه ضد ایرانی اخیر پارلمان اروپا، از لغو سفر پیش روی هیات ایرانی به اروپا خبر داد، سفری که پیش از این یک بار دیگر هم از سوی نمایندگان به تاخیر افتاده بود.

همزمان با این خبر، 258 تن از نمانیدگان حاضر در جلسه علنی سه شنبه ی گذشته مجلس، هم در بیانیه ای نسبت به آنچه که « مداخله آشکار در امور ایران» خوانده اند اعتراض کرده و نوشته اند که :«... پارلمان اروپا باید براساس موازین بین‌المللی و اصل تعیین حق سرنوشت ساختار اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی کشورها را در نگاه به مساله حقوق بشر مدنظر قرار دهد و توجه داشته باشد که امت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران در اجرای احکام و مقررات اسلام تاکید داشته و به انجام شایسته این تکلیف الهی اصرار دارد»

«نمایندگان ملت بر این باورند که پارلمان اروپا با الهام از رویه استعماری قرون وسطی تمایل دارد خود را مرکز و محور قرار داده و درباره دیگران تصمیم بگیرد و دیگران را براساس ارزش‌های رنگ باخته غربی مورد ارزیابی قرار دهد. بدون تردید چنین نگاهی در قرن حاضر از کمترین جایگاه اجتماعی و سیاسی برخوردار نیست و اعتبار نسبی پارلمان اروپا را به عنوان مدعی دموکراسی و حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد، لذا پیشنهاد می‌کنیم پارلمان اروپا از اینگونه رفتارها تجدیدنظر کند، افتتاح دفتر نمایندگی پارلمان اروپا منوط به تغییر این رویه‌ها و رفتارها خواهد بود»

در آخرین روز اولین هفته کاری مجلس در سال جاری اعتراض ها به بیانیه پارلمان اروپا همچنان در صحن علنی مجلس ادامه داشت، آن هم در حالی که هیچ کس اظهار نظری راجع به علت مهم شدن یک باره پارلمان اروپا نکرد وقتی که بار ها از تریبون های رسمی اعلام شد که حتی قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل هم که جنبه اجرایی داشت و تاثیرش بر زندگی روزمره مردم قابل مشاهده بود، ورق پاره و بی ارزش بوده اند.

دور جدید مذاکرات بر سر پرونده هسته ای ایران هم البته چهار شنبه شب با کنفراس خبری وزیر امور خارجه کشورمان در حالی به پایان رسید که محمد جواد ظریف، در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد بیانیه پارلمان اروپا تصریح کرد:« آنها که به دنبال فضا سازی هستند بدانند که این کار‌ها هیچ تاثیری در تصمیمات ما نخواهد گذاشت»

گزارش از خبرنگار ایسنا: فاطمه کریمخان

انتهای پیام

کد N218244

وبگردی