آفتاب

تلاش رهبر اسکاتلند برای جلب حمایت احزاب مخالف برای استقلال

تلاش رهبر اسکاتلند برای جلب حمایت احزاب مخالف برای استقلال

وزیر اول اسکاتلند امروز (شنبه) اسکاتلندی‌ها را به عدم توجه به سیاست‌های حزبی در همه‌پرسی استقلال این کشور ترغیب خواهد کرد تا رای مثبت حامیان حزب کارگر را نیز برای جدایی از انگلیس به دست ‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند در آخرین کنفرانس حزب ملی اسکاتلند پیش از برگزاری همه‌پرسی 18 سپتامبر تاکید خواهد کرد که رای به استقلال از انگلیس رای به او یا حزب او نیست بلکه راهی برای قرار دادن آینده اسکاتلند در دستان مردم است.

سالموند در این سخنرانی متعهد خواهد شد که در صورت رای مثبت اسکاتلندی‌ها به جدایی از انگلیس یک گروه متشکل از همه احزاب ایجاد خواهد کرد تا شرایط استقلال را تا 24 مارس 2016 بررسی کرده و مورد مذاکره قرار دهد.

این تعهد او در واقع درخواستی از حامیان حزب کارگر اسکاتلند است که بسیاری از آنها شدیدا با حزب ملی اسکاتلند که توانست در سال 2011 پیروز انتخابات پارلمانی شود، مخالف هستند.

سالموند در این سخنرانی تاکید خواهد کرد که دلیل اصلی رای به استقلال اسکاتلند و پایان دادن به وابستگی 307 ساله به انگلیس این است که اسکاتلند با منابع نفتی غنی خود می‌تواند سیاست‌های خود را تعیین کند.

وی خواهد گفت که هر دولتی در یک اسکاتلند مستقل کنترل مالیات، اقتصاد، امنیت اجتماعی، اشتغال، مهاجرت، هزینه‌های نفت و گاز، سیاست در قبال اتحادیه اروپا و برخی موارد دیگر را در اختیار خواهد داشت.

در حال حاضر، حزب ملی اسکاتلند 65 کرسی، حزب کارگر 38 کرسی و حزب محافظه‌کار که تنها شریک بزرگ ائتلاف حاکم انگلیس است 15 کرسی را در پارلمان اسکاتلند در اختیار دارند و سایر کرسی‌ها بین احزاب دموکرات، سبزها و مستقل‌ها تقسیم شده است.

درخواست سالموند برای حمایت فراحزبی از استقلال اسکاتلند پس از آن مطرح شد که نظرسنجی‌های اخیر نشان دادند، حمایت از استقلال اسکاتلند در یک سال اخیر با 10 درصد افزایش به 40 درصد رسیده است در حالی که همچنان 45 درصد با این اقدام مخالف هستند.

انتهای پیام

کد N217821

وبگردی