آفتاب

ایرانی: پیوستن فلسطین به سازمان‌های بین‌المللی به منظور اعمال فشار بر نتانیاهو است

ایرانی: پیوستن فلسطین به سازمان‌های بین‌المللی به منظور اعمال فشار بر نتانیاهو است

یک کارشناس مساله فلسطین تاکید کرد: هر نوع مذاکره با فلسطینی‌ها که بدون توجه به خواسته‌های اصلی مردم این سرزمین باشد، بی‌نتیجه خواهد بود.

محمد ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص شکست مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی بیان کرد: به نظر می‌رسد که موضوع از سرگیری مذاکرات سازش که توسط جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دنبال می‌شد عمدتا در راستای اهداف منطقه‌ای آمریکایی‌ها بود. از آنجا که طی مدت زمان طولانی حضور آمریکایی‌ها در منطقه و به ویژه در بحث فلسطین کم رنگ شده بود، تلاش کردند تا قبل از پایان دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما بتوانند مجددا فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی را به پای میز مذاکره بکشانند تا نتایج و دستاوردهایی را برای اهداف خاورمیانه‌ای خود در منطقه دنبال کنند و اگر چنانچه به نتیجه برسد از آن به عنوان دستاوردی در راستای بقیه پرونده‌های منطقه‌ای که آمریکا تلاش دارد تا پایان دوره اوباما و شروع فعالیت‌های انتخاباتی آمریکا به عنوان برگ برنده‌ای در مقابل جناح رقیب یعنی جمهوری‌خواهان باز کنند، یاد کنند.

وی ادامه داد: به هر حال مسایل خاورمیانه، بحث فلسطین و سازش از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند اما اینکه چرا به شکست انجامید باید گفت که از ابتدای امر این مساله کاملا واضح بود که این مذاکرات به دلیل بازگردانده نشدن حقوق مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها و نتانیاهو، به نتیجه نخواهد رسید. باید تاکید کرد که هر دور از مذاکرات اگر چنانچه بدون توجه به خواسته‌های اصلی مردم فلسطین یعنی عقب نشینی از سرزمین‌های اشغالی، توقف شهرک‌سازی‌ها و بازگشت آوارگان فلسطینی به این سرزمین باشد، بی‌نتیجه خواهد بود. در این دور از مذاکرات نه تنها طرف اسراییلی حاضر به طرح این مسایل نشد بلکه آنها خواسته‌های بیشتری را نیز مطرح کردند که همان "تحمیل مساله یهودی بودن دولت اسراییل و پذیرش آن از طرف فلسطینی‌ها " بود و این بار آنها با این ذهنیت که امروز فلسطینی‌ها شرایط خوبی ندارند و اختلاف بین صفوف فلسطینی از جمله حماس و خودگردان وجود دارد، در صدد تحمیل خواسته‌های خود و زیاده‌خواهی خواسته‌های گذشته‌شان هستند لذا از ابتدا مشخص بود که بدون توجه به خواسته فلسطینی‌ها و خواسته جدید اسراییلی‌ها، به هیچ وجه زمینه برای استمرار مذاکرات وجود نخواهد داشت.

این کارشناس مسایل فلسطین درخصوص پیامدهای شکست مذاکرات برای رژیم صهیونیستی گفت: در صف‌بندی‌های داخلی اسراییل، جناح تندرو که متشکل از لیبرمن و شرقی تبارها است، اعتقادی به ادامه مذاکرات ندارند وتلاش‌شان بر انجام نشدن آن است و با توجه به اصل "تحمیل وضعیت موجود به طرف مقابل" معقتدند که با تحمیل وضعیت به فلسطینی‌ها به تدریج مورد قبول جامعه جهانی هم قرار خواهند گرفت لذا با مذاکرات مشکل دارند و فشاری را بر دولت اسراییل و نتانیاهو وارد می‌کنند. به نظر می‌رسد با توقف مذاکرات، به نوعی تندروهای اسراییل از شرایط موجود راضی باشند و این امر دستاوردی برای آنها باشد تا بتوانند در استمرار وضعیت دولت در آینده جایگاه‌شان را تحکیم ببخشند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد حتی کابینه نتانیاهو هم اصرار جدی برای رسیدن به نتیجه نداشته باشد چرا که معتقدند طرف مقابل در شرایطی نیست که بتواند امروز در جهتی که آنها مایل هستند، امتیازی بدهد. شاید نگاهی هم از درون اسراییل به این مساله باشد که اگر قرار است این مذاکرات در آینده به جایی برسد، این امتیاز را در اختیار دولت جدید آمریکا و به ویژه جمهوری خواهان که ارتباط نزدیکتری با نتانیاهو و حزب لیکود دارند، قرار بدهند تا مساله به طور جدی‌تر دنبال شود و اجازه ندهند که دستاوردی برای اوباما باشد.

ایرانی درخصوص اقدام تشکیلات خودگردان در پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی نیز گفت: بعد از اینکه فلسطین در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد این حق آن است که به عضویت سایر سازمان‌ها درآید و با طرح درخواست از طرف تشکیلات خودگردان این امکان هست که تشکیلات به بقیه سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان‌هایی که می‌توانند مسایل مربوط به حقوق بشر و حقوق مردم فلسطین را دنبال کنند، بپیوندد که این امر می‌تواند به دولت فعلی رژیم صهیونیستی نیز فشار وارد کند. لذا بعد از اینکه دولت فلسطین از دو سال قبل به رسمیت شناخته شد، به طور غیر آشکار از دولت فلسطین خواسته شد که از این امتیاز استفاده نکند، اما الان به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان با توجه به این خواسته‌ها -که عمدتا موضوع گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین و انضمام بیت‌المقدس شرقی به بیت‌المقدس غربی است- مساله پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی را به منظور اعمال فشار بر دولت نتانیاهو در آینده طراحی کرده باشد.

انتهای پیام

کد N217686

وبگردی