آفتاب

آیا روسیه در تدارک حمله به اوکراین است؟

آیا روسیه در تدارک حمله به اوکراین است؟

"پس از وقفه‌ کوتاهی در تحولات اوکراین، طی روزهای گذشته مجددا این تحولات سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند و معترضان حامی دولت روسیه یک ساختمان دولتی در شهر دونتسک در شرق اوکراین را تصرف کرده، مدعی تشکیل یک جمهوری مستقل از اوکراین شده و وعده برگزاری همه‌پرسی استقلال تا تاریخ 11 مه یعنی دو هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در 25 مه را داده‌اند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی اسلیت در گزارشی نوشته است: «برخی از معترضان در شرق اوکراین بر اساس گزارش‌ها از روسیه خواسته‌اند تا سربازان خود را به این منطقه اعزام کند.

دولت روسیه گفته است که تمایلی به مداخله در خاک اوکراین ندارد اما حق محافظت از روس‌تبارهای ساکن این منطقه را برای خود محفوظ می‌داند.

الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین، روسیه را متهم کرد به اینکه سناریوی کریمه را در شرق اوکراین پیدا می‌کند.

وی گفت: بر اساس این سناریو فعالان قدرت را تصرف می‌کنند، همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کنند، سربازان روسیه برای محافظت از آنها وارد می‌شوند و این منطقه به روسیه الحاق می‌شود.

البته بر حسب دلایلی که قبلا درباره ‌آنها بحث شده، شرق اوکراین متفاوت از کریمه است. این منطقه بزرگتر از شبه جزیره کریمه بوده و به لحاظ تاریخی خودمختاری کمتری داشته و از نظر جمعیتی روس‌تبارها تعداد کمتری در آن دارند.

کی‌یف و هم‌پیمانان غربی ‌آن از طرف دیگر به نسبت تحولات کریمه این بار زمان بیشتری برای آماده شدن دارند چرا که تحولات کریمه تقریبا بلافاصله پس از سرنگونی دولت اوکراین اتفاق افتاد.

در ماه مارس، اوکراین ده‌ها هزار تن از سربازان ذخیره خود را بسیج کرد و مبلغ 600 میلیون دلار را به خرید سلاح اختصاص داد.

لازم به گفتن نیست که اوکراین آماده است تا با روسیه بجنگد اما بر اساس برآوردهای خود اوکراین از میان 41 هزار سرباز نیروی زمینی این کشور، تنها شش هزار سرباز آماده جنگ هستند و بیش از 70 درصد از تجهیزات زرهی ‌آن کهنه شده‌ است.

با این وجود اظهارات تورچینف نشان داد اوکراین این بار در صورت حمله روسیه به خاک این کشور متمایل به جنگیدن است و دست‌کم می‌توان گفت که این بار تصرف بدون خونریزی منطقه کریمه رخ نخواهد داد.

پاول فلگنهاور، تحلیلگر نظامی، چند هفته پیش گفت که کرملین اگر بخواهد این حمله را انجام دهد دورنمای محدودی برای اجرای آن دارد و احتمالا می‌خواهد پیش از انتخابات 25 مه که طی آن دولت جدید اوکراین تشکیل شده و ثبات و مشروعیت برقرار می‌شود، این حمله را انجام دهد.

وی افزود: از طرف دیگر چرخش برنامه‌ریزی شده سربازان ارتش روسیه این چارچوب زمانی را تسریع می‌کند.

ممکن است کسی با توجه به مدت زمانی که جهان نظاره‌گر این وضعیت بوده تصور کند که این بار حامیان بین‌المللی اوکراین نوعی پاسخ را برنامه‌ریزی کرده‌اند و اتفاقی که درمورد کریمه رخ داد و دولت‌های غربی نتوانستند کاری انجام دهند، رخ نمی‌دهد.

احتمالا هنوز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تصمیمی درخصوص طرح خود برای شرق اوکراین نگرفته است اما او هر تصمیمی که بگیرد ما به زودی آن را خواهیم فهمید.»

انتهای پیام

کد N217664

وبگردی