آفتاب
از سوی قره‌شیخ‌لو انجام شد

تشریح جدیدترین طرح‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن

تشریح جدیدترین طرح‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: ما در سازمان دارالقرآن‌الکریم تلاش داریم تا با توجه به شعار سال جاری، برنامه‌هایی را متفاوت با گذشته داشته و از ظرفیت‌های موجود در کشور بیشتر استفاده کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: ما در سازمان دارالقرآن‌الکریم تلاش داریم تا با توجه به شعار سال جاری، برنامه‌هایی را متفاوت با گذشته داشته و از ظرفیت‌های موجود در کشور بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی قره‌شیخ‌لو در گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به شعار سال 93 که از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: برای تحقق شعار سال جاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی نقش دارند؛ امسال به این دلیل که سال فرهنگ است، همه دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی باید فرهنگ را تکلیف خود بدانند.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: ما هم در سازمان دارالقرآن‌الکریم، هم در ستاد و هم در استان‌ها فعال هستیم؛ تلاش داریم تا با توجه به شعار سال جاری، برنامه‌هایی را متفاوت با گذشته داشته و از ظرفیت‌های موجود در کشورکه تاکنون از آن غافل بوده‌ایم، بیشتر استفاده کنیم.

استفاده از ظرفیت مراسم اعتکاف برای توسعه آموزش و تلاوت قرآن

وی با اشاره به مراسم اعتکاف که هر ساله در سطح کشور و مساجد برگزار می‌شود، گفت: امسال به این ظرفیتی که هر ساله وجود داشته، اما مورد غفلت بوده است؛ توجه کرده‌ایم. بر همین اساس همزمان با برگزاری مراسم اعتکاف، یک مربی قرآن آقا و یک مربی قرآن خانم از سوی سازمان دارالقرآن در هر یک از مساجد حضور خواهند داشت تا از این طریق بحث آموزش و تلاوت قرآن در طول سه روز مراسم اعتکاف جدی گرفته شود.

قره‌شیخ‌لو ادامه داد: در طول ایام اعتکاف تلاش داریم تا با حضور مربیان قرآن و ظرفیتی که در مساجد وجود دارد، حداقل یک ختم قرآن در هر مسجد داشته باشیم. یک دوره آموزش اصلاح نماز برای شرکت‌کنندگان از دیگر برنامه‌هایی است که با حضور مربیان قرآن در طول ایام اعتکاف دنبال می‌شود.

بهره‌گیری از ظرفیت هیئت‌های مذهبی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی

وی با اشاره به ظرفیت هیئت‌های مذهبی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی، گفت: سال جاری تلاش داریم تا حداقل 10 درصد از هیئت‌های مذهبی را برای اجرای فعالیت‌های قرآنی تحت پوشش قرار دهیم و به موضوع قرآن در این هیئت‌ها توجه جدی داشته باشیم؛ همان گونه که مقام معظم رهبری نیز تأکید داشته‌اند، باید موضوع قرآن در هیئت‌های مذهبی جدی گرفته شود و از این ظرفیت مردمی در هیئت‌ها به طور کامل استفاده شود.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: بخش دیگری که باید امسال مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت دستگاه‌های دولتی است؛ امسال در ضوابط اجرای قانون بودجه 93، در ماده هفت، این اجازه به دستگاه‌های اجرایی داده شده تا در صورتی که به سایر فعالیت‌های آسیبی وارد نشود، از اعتبارات خود برای برنامه‌های قرآنی هزینه کنند؛ ما نیز این آمادگی را برای کمک به دستگاه‌های فرهنگی، ارائه برنامه، تأمین استاد و سایر خدمات داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: امسال باید به طور ویژه اتفاقات خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی رخ دهد و تمامی دستگاه‌ها در سال جاری باید برای قرآن یک حساب ویژه باز کنند تا در پایان سال، رهبر معظم انقلاب خشنودی خودشان را از فعالیت‌های قرآنی سال 93 اعلام کنند.

استفاده از ظرفیت مردمی در حوزه قرآن

قره‌شیخ‌لو در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مردمی که در ماه محرم و در هیئت‌های مذهبی وجود دارد، تأکید کرد: ما باید از این ظرفیت مردمی در حوزه قرآن استفاده کنیم؛ اگر در دستگاه‌های فرهنگی به ظرفیت مردمی و خودجوش که در کشور وجود دارد، توجه کنیم؛ همچنین ظرفیت دینی و فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی کشور را نیز مورد توجه ویژه قرار دهیم، می‌توانیم یک کار ویژه در حوزه قرآن انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از نیازمندی‌های ما برای اجرای برنامه‌های قرآنی استفاده از کلام‌الله مجید است که در این بخش هنوز کمبود داریم؛ در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشته‌ایم، به طور مثال در روستاها که جلسات قرآنی جمعیت بالایی دارند، اما مشاهده می‌کنیم که تعداد قرآن‌های موجود در این جلسات بسیار کم است؛ باید بتوانیم قرآن‌های مورد نیاز و استاد قرآنی را برای جلسات قرآنی در روستاها و مساجد مختلف تأمین کنیم.

چاپ 500 هزار جلد قرآن و توزیع رایگان در مناطق محروم

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: یکی از برنامه‌های ما برای سال جاری این است که 500 هزار جلد قرآن را با کمک مردم به چاپ رسانده و در مساجد و جلسات قرآنی مناطق محروم توزیع رایگان کنیم؛ از تمامی کسانی که توان و وسع لازم برای تامین هزینه چاپ این قرآن‌ها را دارند، درخواست داریم تا به ما در تأمین این هزینه‌ها کمک کنند و بدانند تا زمانی که از این قرآن‌ها در مساجد استفاده شود و این قرآن‌ها تلاوت شود، بانی خیر نیز در آن تلاوت‌ها سهیم است.

وی ادامه داد: مردم در صورت تمایل برای شرکت در این طرح و چاپ و توزیع قرآن برای مناطق محروم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب 888 بانک ملی، شعبه عظیم‌پور واریز کنند، همچنین دستگاه‌های فرهنگی و... نیز می‌توانند این طرح را در میان کارمندان خود ترویج کند تا از این طریق قرآن‌های مورد نیاز برای جلسات قرآنی و مساجد مناطق محروم نیز تأمین شود.

گردهمایی سازمان دارالقرآن پنجم و ششم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود

قره‌شیخ‌لو با اشاره به ظرفیت سازمان دارالقرآن‌الکریم، گفت: ما از نظر نیروی انسانی در دستگاه‌های خودمان بزرگ‌ترین نیروی انسانی را داریم؛ به همین منظور پنجم و ششم اردیبهشت‌ماه برای تشریح برنامه‌های خود در طول سال یک گردهمایی دوروزه در استان قم خواهیم داشت تا بتوانیم با توجیه نیروی انسانی خود از این ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین پنج هزار تشکل قرآنی مردمی نیز در سطح کشور داریم که بیشتر کارهای اجرایی ما توسط این تشکل‌ها دنبال می‌شود؛ ما در سازمان دارالقرآن فقط بحث حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی این تشکل‌های مردمی را داریم و کار اجرایی بر عهده آنها است.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه به تعاملات انجام شده با دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: بر اساس تعاملاتی که صورت گرفته، در تلاش هستیم تا آموزش‌های قرآنی که از سوی سازمان دارالقران در استان‌ها انجام می‌شود را تبدیل به دوره‌های پودمانی کنیم؛ به این صورت که اگر کسی در کلاس‌های آموزشی ما دوره‌هایی را گذرانده است؛ این دوره‌ها با دروس دانشگاه علمی کاربردی معادل‌سازی شود و کسی که تمامی دوره‌ها را گذرانده باشد، مدرک فوق ‌دیپلم یا لیسانس از دانشگاه علمی کاربردی دریافت کند.

برگزاری دوره‌های تخصصی برای تربیت قاریان و حافظان قرآن

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم دوره‌هایی را به صورت تخصصی برای تربیت قاریان و حافظان قرآن داشته باشیم، افزود: سال گذشته در قالب طرحی، به شناسایی و جمع‌آوری 100 نوجوان با استعداد قرآنی کشوردر حوزه قرائت و حفظ پرداختیم. این نوجوانان در دو دوره آموزش متمرکز کشوری شرکت کردند و طی این مدت نیز استاد بهروز یاری‌گل به عنوان استاد راهنما با هر یک از این نوجوانان قرآنی تماس و ارتباط داشته است تا بتوانیم از این طریق این نوجوانان را به عنوان نخبگان قرآنی کشور تربیت کنیم.

قره‌شیخ‌لو به طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این طرح که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و کار اجرایی آن به سازمان دارالقرآن‌الکریم واگذار شده است؛ تاکنون هشت دوره خود را پشت سر گذاشته و ثبت نام از حافظان قرآن کریم برای نهمین دوره آن از نیمه اسفند سال گذشته آغاز شده است؛ ثبت نام در نهمین دوره این طرح تا 25 فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: طی هشت دوره‌ای که از اجرای طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن می‌گذرد، تاکنون دو هزار و 861 نفر موفق به دریافت مدارک تخصصی حفظ شده‌اند؛ طبق آمار موجود تقریباً 10 درصد از شرکت‌کنندگان در طرح مدرک تخصصی حفظ را دریافت کرده‌اند که دلیل آن نیز مشکل بودن و بالا بودن سطح آزمون‌های این طرح است و کسی که قصد دریافت مدرک تخصصی حفظ را دارد، باید از سطح بالایی در حفظ، تفسیر، مفردات، مفاهیم و... برخوردار باشد.

بودجه قرآنی در عملیاتی شدن با فراز و نشیب‌هایی همراه می‌شود

رئیس سازمان دارالقرآن درباره بودجه قرآنی که هر ساله از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد، گفت: ما از اصل این موضوع که مجلس نگاه مثبت به بودجه قرآنی کشور دارد، تشکر می‌کنیم؛ اما این بودجه قرآنی که از سوی مجلس به تصویب می‌رسد، در عملیاتی شدن با فراز و نشیب‌هایی همراه است؛ به این صورت که طی سال‌های گذشته عملاً فقط یک سال این بودجه قرآنی به دستگا‌ه‌ها اختصاص یافت که آن هم بودجه قرآنی سال 90 بود و پس از آن بودجه‌های قرآنی در اختیار دستگاه‌ها قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: توسعه فرهنگ قرآنی متولی برنامه‌ریزی و توزیع بودجه قرآنی است که پس از اختصاص این بودجه توسط دولت، باید برنامه‌ریزی لازم برای توزیع این بودجه را انجام دهد تا پول در زمان مقرر به دست دستگاه‌های قرآنی برسد؛ گاهی اوقات پول هم می‌آید، اما به قدری بد توزیع می‌شود یا در زمان نامناسب توزیع می‌شود که دیگر نمی‌توان از آن استفاده درستی کرد و بودجه قرآنی باید در زمان مناسب و به‌جا توزیع شود.

بودجه قرآنی امسال به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یابد

قره‌شیخ‌لو ادامه داد: خواهشی که از دولت داریم این است که بودجه 200 میلیاردی که برای فعالیت‌های قرآنی سال 93 در نظر گرفته شده است را به طور صددرصد به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهد، زیرا این بودجه اگر به طور کامل تخصیص داده شود و البته خوب هم مدیریت شود؛ می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.

وی یادآور شد: البته دستگاه‌های قرآنی نیز باید حساسیت بالایی برای هزینه کردن بودجه قرآنی داشه باشند و نظارت کامل بر عملکرد دستگاه‌ها نیز وجود داشته باشد که این کار نیازمند یک مدیریت خوب است.

رئیس سازمان دارالقرآن در بخش پایانی سخنان خود گفت: از مردم نیز تقاضا دارم که برای موضوع قرآن عنایت خاصی داشته باشند؛ اگر می‌گوییم فرهنگ، منظور همان فرهنگ قرآنی است و علاوه بر اینکه مردم باید عنایت ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، مسئولان نیز باید عنایت ویژه‌ای داشته باشند تا موضوع قرآن در کشور توسعه پیدا کند؛ در این میان همه باید دست به دست هم دهیم.

انتهای پیام

کد N217591

وبگردی