آفتاب

طرح دو سناتور امریکایی برای خارج کردن احزاب کرد عراق از لیست سیاه

طرح دو سناتور امریکایی برای خارج کردن احزاب کرد عراق از لیست سیاه

تهران - ایرنا - دو سناتور سرشناس امریکایی روز جمعه یک طرح قانونی ارائه دادند که بموجب آن دو حزب کرد عراقی از لیست سیاه سازمانهای تروریستی خارج خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، دولت اوباما از این حرکت سناتورها که بگفته مقامات به اقدام قانونگذاری بیش از فرمان اجرایی کاخ سفید نیاز دارد ، حمایت می کند.

واشنگتن دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان را در سال 2001 به دلیل نقشی که در فعالیت شورشی خود در جنگ داخلی دهه 1990 کردها داشتند،گروه های تروریستی شناخت.

سناتور رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجه سنا و سناتور ˈ جان مک کین ˈ هنگام ارائه این طرح قانونی چنین استدلال کردند که این دو گروه علیه صدام حسین مرد قدرتمند عراق سلاح به دست گرفتند و از آن زمان به بعد به ثبات منطقه کمک کرده اند.

مک کین در بیانیه ای گفت :ˈ اکنون زمان آن فرارسیده تا برخورد با حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان را به عنوان تروریست متوقف سازیم . ˈ

وی افزود : شناسایی این دو حزب در قانون پاتریوت به عنوان سازمان های تروریستی رده سوم ˈ خیانت به دوستان و متحدان کرد ما است که به عنوان یک نیروی تثبیت کننده در منطقه عمل کرده و در تمام این سال ها بطور مداوم وفاداری خود به امریکا را نشان داده اند. ˈ

این دو گروه اکنون از احزاب سیاسی اصلی اقلیم خود مختار کردستان عراق هستند.

جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق بنیانگذار حزب اتحادیه میهنی و مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات رهبر فعلی کردهای عراق است.

برت مک گورک معاون دستیار وزیر خارجه در امور عراق وایران به اعضای کمیته خارجه مجلس نمایندگان گفته است : اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان از جمله نزدیکترین دوستان ما در منطقه هستند و این دوستی به دهه های قبل بر می گردد. ما فکر می کنیم که آنان باید هرچه سریعتر از لیست خارج شوند. ˈ

وزارت خارجه امریکا حزب کارگران کرد ترکیه ( پ.ک . ک ) را نیز در سال 1997 یک سازمان تروریستی خارجی شناخت.

این حزب در سال 1984 برای کسب خود مختاری در جنوب شرقی ترکیه دست به شورش زد و این شورش به قیمت قربانی شدن حدود 45 هزار نفر تمام شد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N217537

وبگردی