آفتاب

چین و کره جنوبی در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره مذاکره می کنند

چین و کره جنوبی در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره مذاکره می کنند

پکن - ایرنا - هوانگ جون کوک مذاکره کننده جدید هسته ای کره جنوبی روز جمعه وارد چین شد تا با مقام های ذی ربط این کشور در باره تحولات شبه جزیره کره و مساله هسته ای کره شمالی گفت و گو کند.

به گزارش ایرنا، این سفر به دنبال هشدار مقام های ارشد کره جنوبی به کره شمالی مبنی بر توقف برنامه آزمایش جدید اتمی صورت می گیرد.

سئول اعلام کرده است که کره شمالی در صورت انجام یک آزمایش دیگر اتمی بهای سنگین و باور نکردنی پرداخت خواهد کرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای تصریح کرد که مقام کره ای در پکن با ˈوو داویˈ همتای خود دیدار و گفت و گو می کند.

خبرگزاری یونهاپ هدف از این گفت وگوها را تلاش برای نفوذ در کره شمالی به منظور توقف برنامه ساخت تسلیحات هسته ای و جلوگیری از انجام آزمایش اتمی نوع جدید اعلام کرد.

کره جنوبی به ندرت برای مساله هسته ای کره شمالی دیدارهای دوجانبه برگزار می کند، اما مقام کره ای قبل از این هم در آمریکا با همتایان آمریکایی و ژاپنی خود دیدارهایی داشته است.

ˈوو دا ویˈ مذاکره کننده هسته ای ارشد چین ماه گذشته میلادی از کره شمالی دیدار کرد و قصد دارد در ملاقات با همتای کره ای خود مواضع پیونگ یانگ را برای وی تشریح کند.

همزمان وزارت خارجه کره جنوبی ابراز امیدواری کرده است کره شمالی دست از برنامه ساخت تسلیحات هسته ای بردارد.

کره می گوید که برنامه آزمایش اتمی نوع جدید کره شمالی و پرتاب موشک های کوتاه برد و بالستیک این کشور در هفته های اخیر باعث تنش شده است در حالی که کره شمالی این موشک پرانی ها را پاسخی به سیاست های نظامی آمریکا و کره و رزمایش های مشترک دو کشور دانسته که از ماه فوریه آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.

کره همچنین امروز اعلام کرد تردید ندارد سه پهپاد یافت شده در مرزهای این کشور را کره شمالی ساخته و فرستاده است.

مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن برای حل مساله شبه جزیره کره از اواخر سال 2008 به دلیل اختلافات گسترده آمریکا و کره شمالی متوقف شده است.

کره شمالی همچنان تحت تحریم های آمریکا و کره و ژاپن قرار دارد . این سه کشور این هفته در واشنگتن راجع به مساله کره شمالی گفت و گو کردند .

کره شمالی تاکنون سه آزمایش اتمی از سال 2006 میلادی به این طرف انجام داده و تاکید کرده است اگر آمریکا به دشمنی خود پایان ندهد نوع تازه ای از سلاح اتمی را آزمایش خواهد کرد.

آمریکا امیدوار است که چین بتواند از نفوذ خود برای جلوگیری از تحرکات کره شمالی استفاده کند، اما پکن سیاست های نادرست آمریکا را باعث بروز بحران دانسته است.

با این وصف چین آزمایش اتمی کره شمالی را مردود دانسته و آن را یک مصیبت برای منطقه توصیف کرده است که نباید اتفاق بیفتد.

کره خواستارکمک بین المللی برای جلوگیری از این رویداد شده و تاکید کرده است که آزمایش اتمی راه گریز کره شمالی نیست.

آساق ** 2100 **1611
کد N216755

وبگردی