آفتاب

انتخابات درهند - نگرانی سیاسی در آمریکا

انتخابات درهند - نگرانی سیاسی در آمریکا

دهلی نو - ایرنا - همزمان با برگزاری انتخابات مجلس در هند که منجر به تشکیل دولت جدید خواهد شد، دولت آمریکا که روابط پر تنشی با دهلی نو در ماه های اخیر تجربه کرده درپی یافتن سفیر جدید برای این کشور است.

به گزارش ایرنا، برخی مطبوعات هند روز جمعه با توجه به گمانه زنی درباره سفیر جدید آمریکا نوشتند ˈاشتون کارترˈ درموقعیت برتری قرار دارد.

به گفته منابع خبری شایعات زیادی این روزها در آمریکا در مورد گزینش سفیر جدید برای هند وجود دارد.

تاکنون شرایط چهار نفر برای گزینش به این سمت تحت بررسی قرارگرفته ولی گفته می شود اشتون کارتر معاون قبلی وزیر دفاع آمریکا در مقایسه با دیگران در موقعیت بهتری قرار دارد.

از راجیو شاه از نزدیکان رییس جمهور اوباما، ریچارد ورما معاون وزیر خارجه در زمان هیلاری کلینتون و فرد هوچبرگ رییس بانک صادرات و واردات آمریکا به عنوان گزینه های دیگر یاد می شود.

چند روز پیش از آغاز انتخابات مهم و سرنوشت ساز مجلس عوام هند انتظار می رفت خانم ˈنانسی جی پاول ˈ سفیر فعلی آمریکا درهند از مقام خود به عنوان بخشی از سیاست واشنگتن برای بهبود روابط دهلی نو از جمله حزب مخالف ˈبهارتیا جاناتاˈ (بی جی پی ) که احتمال پیروزی آن در انتخابات هند می رود کنار گذاشته شود و سرانجام این اتفاق رخ داد.

حدود دو هفته قبل در یک اطلاعیه مندرج در سایت اینترنتی سفارت آمریکا در دهلی نو اعلام شد، نانسی پاول استعفانامه خود را به اوباما تسلیم کرده است.

با این حال وی گفته که با توجه به اهمیت انتخابات هند برای دولت آمریکا در دهلی نو باقی می ماند اما در پایان ماه می مطابق یک برنامه قبلی به زادگاه خود در دلاواره باخواهد گشت.

انتخابات مجلس عوام هند (لوک سابا) که از روز دوشنبه این هفته آغاز شده طی 9 مرحله برگزار می شود.

با توجه به تنش هایی که در ماه های اخیر در روابط بین واشنگتن و دهلی نو رخ داده، دولت اوباما بشدت نگران آینده روابط به هند و موقعیت خود در منطقه است.

دولت هند روز یکشنبه این هفته با رد نظر آمریکا در مورد خاتمه یافتن تنش های سیاسی بین دو کشور اعلام کرد که مسایل دو جانبه خاتمه نیافته اند و مواردی هستند که باید بررسی شوند.

خانم ˈسوجاتا سینگˈ معاون وزیر امور خارجه هند با اعلام این موضع گفت: دهلی نو انتظاراتش را در مورد مساله بازداشت ˈدویانی خبراگادˈ دیپلمات هندی شفاف با واشنگتن درمیان گذاشته و امیدوار است مسایل باقی مانده حل و فصل شوند.

وی با ابراز نارضایتی از محکومیت مجدد دیپلمات هندی پس از حکم رفع اتهامات وی در آمریکا اعلام کرد: هند از به جریان افتادن مجدد پرونده دیپلمات خود و محکومیت وی ناراضی است.

دیپلمات هندی درتاریخ 12 دسامبر سال گذشته درخارج از مدرسه ای که کودکان او در آنجا مشغول به تحصیل بودند به اتهام مسایلی در مورد روادید، دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت .

وی سپس به قید وثیقه به ارزش 250هزار دلار آزاد شد و توانست با کسب مصونیت دیپلماتیک ازآمریکا خارج و به هند بازگردد.

چندی بعد دادگاهی در آمریکا در حکم خود اتهامات وارده به دویانی خبراگاد را در زمینه اظهارات نادرست در فرم روادید برای پرستار کودکش مردود دانست و به جریان افتادن پرونده این دیپلمات هندی برای بار دوم سبب ایجاد تنش های تازه در روابط دو جانبه دهلی نو - واشنگتن شد .

دهلی نو در واکنش به دستگیری و بازجویی دیپلمات خود، مزایای خاص دیپلمات های آمریکایی مقیم در هند را از آنان سلب کرده است.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N216358

وبگردی