آفتاب

آمریکا روسیه را به خودداری از دادن اطلاعات حساس در مورد بمب گذاری بوستون متهم کرد

آمریکا روسیه را به خودداری از دادن اطلاعات حساس در مورد بمب گذاری بوستون متهم کرد

نیویورک- ایرنا- وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه با انتشار گزارشی مقامات امنیتی روسیه را متهم کرد که در جریان شناسایی یکی از عاملان بمب گذاری در شهر بوستون آمریکا در نوامبر سال گذشته، اطلاعات حساس را از مقامات اف بی آی مخفی نگاه داشته اند.

به گزارش ایرنا، در گزارش روز پنجشنبه بازرس عالی وزارت دادگستری آمریکا گفته شده است: اداره اف بی آی آمریکا پیش از وقوع بمب گذاری بوستون در مورد یکی از عاملان این بمب گذاری بنام تیمورلنگ سارنایف اطلاعاتی در اختیار داشت اما مقامات روسی بخشی از نوارهای مربوط به گفتگوهای او و مادرش را که در آنها به موضوعاتی از قبیل جهاد اشاره شده بود، در اختیار اف بی آی نگذاشتند.

بازرس عالی وزارت دادگستری آمریکا در این گزارش به نقل از مامورین اف بی ای به نوار دیگری از گفتگوهای تلفنی مادر سارنیف با شخصی در جنوب روسیه اشاره کرده که شخص مذکور تحت تعقیب اف بی آی بوده است.

بازرس مذکور تاکید کرده است در صورت اطلاع مامورین اف بی ای از این مکالمات امکان ردیابی بیشتر و جلوگیری از این بمب گذاری وجود داشت.

در همین گزارش گفته شده است در تماس هایی که مامورین اف بی آی در سال 2011 با مقامات اطلاعاتی روسیه داشتند مقامات روسی فقط اشاره کردند که خانواده سارنیف یک خانواده متعصب مذهبی هستند و بیش از این اطلاعاتی در اختیار آنها قرار نداده اند.

به ادعای این گزارش، مامورین اف بی آی آمریکا به همین دلیل از پیگیری تحقیقات خود چشم پوشی کرده و پرونده این اشخاص را بسته اند.

در این رابطه، خوان زاراته یکی از تحلیلگران مسائل امنیتی به شبکه خبری سی بی اس گفت: گرچه داشتن اطلاعات بیشتری در مورد این افراد منجر به شناسایی بهتر آنها می شد اما اینکه آیا نیروهای امنیتی آمریکا با بدست آوردن این اطلاعات می توانستند از وقوع این حادثه جلوگیری کنند یا نه، قطعی نیست.

در 15 آوریل سال 2013 - 26 فروردین 1392 - در خلال مسابقات دو ماراتن در شهر بوستون بمب گذاری هایی صورت گرفت که بعدها به بمب گذاری های ماراتن موسوم شد.

این بمب گذاری سه کشته و 130 مجروح برجای گذاشت که یکی از کشته شدگان آن یک کودک 8 ساله بود.

دولت امریکا، عاملین این بمب گذاری ها را دو برادر چچنی به نام های جوهر سارنایف و تیمورلنگ سارنایف معرفی کرد که یکی از آنها در جریان تعقیب نیروهای پلیس این کشور به قتل رسید.

اروپام** 2253 ** شبس 1551
کد N216294

وبگردی