آفتاب
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت تشریح کرد

جزئیات تخلف اصناف در ایام عید نوروز/ کیف و کفش و پوشاک در صدر شکایات

جزئیات تخلف اصناف در ایام عید نوروز/ کیف و کفش و پوشاک در صدر شکایات

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: عمده فروشان و خرده فروشان به هیچ عنوان حق ندارند کالایی را بالاتر از قیمت درج شده روی آن به فروش برسانند.

مجتبی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آمار تخلفات انجام شده در ایام نوروز و پیش از آن گفت: پیش از تعطیلات نوروزی و پس از آن حدود 800 هزار بازرسی انجام شده که 4.5درصد از آن منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس میزان تخلفات در سال جاری نسبت به سال قبل در زمان مشابه 43 درصد کاهش یافته است.

فراهانی با بیان این‌که امسال آرامش بر بازار حاکم بوده است، گفت: حدود 4000 گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد انجام شده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با اشاره به این‌که بیش از 30 هزار گزارش مردمی به سامانه 124 در ایام عید ارسال شده است، خاطرنشان کرد‌: بیشترین گزارش‌ها مربوط به کیف، کفش و پوشاک بوده و پس از آن مربوط به قالیشویی و سپس دفاتر خدمات فروش بلیط اتوبوس و هواپیما بوده است.

به گفته وی ، یک هفتم از گزارش‌های ارائه شده به تخلف واحد انجامیده و مابقی گزارش‌ها قابل رسیدگی نبوده است.

فراهانی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر فروش اجناس و کالاها با قیمت بالاتر از قیمت نصب شده روی آن‌ها گفت: به هیچ عنوان نباید کالایی را بیش از قیمت نصب شده روی آن خریداری کرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت افزود: در قیمت نصب شده روی یک کالا درصد سود عمده فروشی و خرده فروشی مشخص است و تمام واحدهای تولیدی موظف به درج قیمت روی کالا هستند.

وی با بیان این‌که همچنین تمام واحدهای خرده فروشی موظف به فروش کالا براساس قیمت نصب شده روی آن‌ هستند، خاطرنشان کرد: فروش کالا بیش از قیمت نصب شده روی آن تخلف است.

به گفته فراهانی، بنکداران به هیچ عنوان اجازه فروش کالا بیش از قیمت درج شده روی آن را ندارند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در پایان با اشاره به این‌که بیشترین آمار تخلفات نیز از سوی بازرسان اتاق اصناف مربوط به واحدهای خرده فروشی است که قیمت را روی کالا درج نمی‌کنند، گفت: البته بیشتر این واحدها بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N216259

وبگردی